Odraz međudjelovanja karbamid-formaldehidnog ljepila i parafinske emulzije na kakvoću ploča iverica (CROSBI ID 344419)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Jambreković, Vladimir Odraz međudjelovanja karbamid-formaldehidnog ljepila i parafinske emulzije na kakvoću ploča iverica / Bruči, Vladimir (mentor); Zagreb, . 1996

Jambreković, Vladimir

Bruči, Vladimir

Odraz međudjelovanja karbamid-formaldehidnog ljepila i parafinske emulzije na kakvoću ploča iverica

U radu je obrađena problematika međudjelovanja karbamid-formaldehidnih smola niskog molarnog odnosa karbamid:formaldehid i parafinskih emulzija na kakvoću troslojnih ploča iverica tipa V 20, uz primjenu industrijskog iverja, izrađenih isključivo od listača s velikim udjelom tvrdih vrsta drva. U tu svrhu obavljena je laboratorijska analiza karateristika iverja, svojstava karbamid-formaldehidnih smola i parafinskih emulzija, te proračun potrebnih količina pojedinih komponenata za izradu eksperimenatalnih laboratorijskih ploča iverica. Svaka serija laboratorijskih ploča nazivne debljine 17 mm izrađena je primjenom jednakih tehnoloških parametara, a mijenjana je samo vrsta i količina parafinskih emulzija. Dodatak smole za vanjski sloj ploče iverice iznosio je 11%, a za srednji sloj 8, 5%. Kao otvrđivač upotrijebljen je amonij-klorid, uz dodatak za srednji sloj 3%, a za vanjski 0, 3%. Tlak prešanja iznosio je 3, 2 MPa, a vrijeme prešanja 4 minute i 30 sekundi. Izrađeno je devet serija s po tri ploče iverice u ovim kombinacijama: - ploče bez dodataka parafinske emulzije - ploče s dodacima 0, 3%, 0, 6%, 0, 9% i 1, 2% parafinske emulzije koncentracije 33% proizvedene u tvornici ploča iverica - ploče s dodacima 0, 3%, 0, 6%, 0, 9% i 1, 2% parafinske emulzije koncentracije 66% proizvedene u petrokemijskoj industriji. Prema DIN-normama ispitana su fizička i mehanička svojstva, te količina formaldehida po WKI-metodi. Dobiveni rezultati pokazuju da dodatak parafinskih emulzija ima izrazit utjecaj na poboljšanje hidrofobnih svojstava ploča iverica, ali negativno utječe na njihova mehanička svojstva. Ploče iverice s parafinskom emulzijom proizvedenom u industriji ploča iverica pokazuju optimalna svojstva pri 0, 9%-tnom dodatku parafina te zadovoljavaju zahtjeve DIN-normi. Za ploče iverice s parafinskom emulzijom proizvedenom u petrokemijskoj industriji nije moguće definirati optimalan dodatak parafina jer se bubrenje u debljinu smanjuje i s najvećim dodatkom parafina, ali ne doseže vrijednost propisanu DIN-normama, a parafin smanjuje vezivna svojstva smola, te je čvrstoća savijanja nezadovoljavajuća. Istraživanja pokazuju da je za izradu ploča iverica prema tim tehnološkim parametrima, uz primjenu navedenih komponenata i vrste iverja, pogodnija parafinska emulzija proizvedena u pogonu tvornice iverica (grublja emulzija), te da se međudjelovanjem karbamid-formaldehidne smole niskog molarnog odnosa karbamid:formaldehid i optimalne količine te emulzije mogu proizvesti ploče iverice visoke kakvoće.

ploče iverice; karbamid-formaldehidne (KF) smole; molni odnos K:F; parafinske emulzije; fizička svojstva; količina formaldehida

Influence of interaction of urea-formaldehyde resin and paraffin emulsion on the quality of particle boards

particle boards; urea-formaldehyde (UF) resins; F:U molar ratio; paraffin emulsion; physical properties; mechanical properties; formaldehyde quantity