Financiranje nižih razina fiskalne vlasti s posebnim naglaskom na alternativnim oblicima financiranja (CROSBI ID 469502)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Jurlina-Alibegović, Dubravka Financiranje nižih razina fiskalne vlasti s posebnim naglaskom na alternativnim oblicima financiranja // Novi oblici financiranja jedinica lokalne samouprave i uprave / Kozulić, Nada (ur.). Varaždin: Varaždinsko tržište vrijednosnica d.d., 1998. str. 12-13-x

Jurlina-Alibegović, Dubravka

Financiranje nižih razina fiskalne vlasti s posebnim naglaskom na alternativnim oblicima financiranja

Zbog oskudice financijskih sredstava u vlastitim proračunima, niže se razine fiskalnih vlasti ili jedinice lokalne samouprave, kako se u stručnoj hrvatskoj terminologiji zovu općine i gradovi, te jedinice lokalne samouprave i uprave, odnosno županije nalaze u osjetljivom položaju. Zbog nedovoljnih vlastitih sredstava, niže su razine vlasti prisiljene za pokriće javnih izdataka tražiti od središnje države dodatna financijska sredstva. Budući da središnja država, zbog niza razloga, nije uvijek spremna u tome sudjelovati, za učinkovito financiranje lokalnih javnih potreba nužno je, uz postojeće, pronaći nova rješenja koja će osigurati ostvarivanje ukupnih prihoda nižih razina fiskalne vlasti. Razlozi za pronalaženje alternativnih izvora financiranja su brojni. Za ostvarivanje ukupnog prihoda nižih razina fiskalne vlasti potrebno je izabrati, na temelju procjene razine lokalnih javnih potreba, one načine podmirivanja lokalnih javnih potreba koje će maksimalno zadovoljiti potrebe lokalne zajednice. Struktura prihoda nižih razina fiskalne vlasti ključni je faktor u određivanju potrebe za dodatnim izvorima financiranja. Ukoliko su, uz vlastite prihode, dotacije iz državnog proračuna dovoljno izdašne za financiranje, ne samo tekućih izdataka, već i za financiranje lokalnih kapitalnih projekata, niže razine fiskalne vlasti neće imati potrebu za pronalaženjem dodatnih izvora financiranja. Budući da to uglavnom nije slučaj, općine, gradovi i županije su prisiljene pronaći alternativne oblike za financiranje svojih izdataka. Nacionalna politika zaduživanja i određivanje nacionalnih prioriteta utječe na utvrđivanje novih oblika financiranja, a prvenstveno na stupanj zaduživanja nižih razina fiskalne vlasti. Veličina i važnost lokalnih projekata koje provode općine, gradovi i županije ključan su preduvjet za pronalaženje novih oblika financiranja. Tradicija u javnom zaduživanju također je faktor koji treba uzeti u obzir prilikom izbora alternativnih načina financiranja. Zbog nedostatka vlastitih sredstava u proračunu, nižim razinama fiskalne vlasti preostaje da se okrenu drugim potencijalnim izvorima sredstava, pri čemu velika uloga pripada financijskom sektoru, odnosno tržištu kapitala. U teoriji i praktičnom iskustvu brojnih zemalja postoji niz novih oblika financiranja nižih razina fiskalne vlasti. To su: različiti oblici projektnog financiranja, partnerstvo javnog i privatnog sektora, te zaduživanje, kroz izdavanje lokalnih obveznica i kratkoročnih vrijednosnih papira, uzimanjem zajmova, kao i posudivanjem kod infrastrukturnih banaka i fondova. Uz dobro definiranu mjeru zaduživanja u odnosu na stalne vlastite prihode, novi oblici financiranja imaju niz prednosti jer pružaju lokalnim zjednicama mogućnost za financiranje i onih lokalnih javnih potreba koje se inače ne bi mogle financirati iz vlastitih sredstava. Uz prednosti, mogu se javiti i potencijalni problemi koji su vezani uz korištenje nefiskalnih instrumenata za financiranje nižih razina fiskalne vlasti, a odnose se na političku i društvenu prihvatljivost ovog načina financiranja. Zaključno treba reći da pronalaženje alternativnih oblika financiranja nižih razina fiskalne vlasti i veće uključivanje privatnog sektora u podmirivanje lokalnih javnih usluga ne znači smanjenje snage javnog sektora u gospodarstvu i ne znači da se poklanja manje pažnje zajedničkim potrebama društva, već znači uočavanje prednosti koje daju novi oblici financiranja nižih razina fiskalne vlasti koji će olakšati probleme mobiliziranja financijskih sredstava, kako za podmirivanje javnih potreba lokalnog stanovništva, a tako i za efikasniji razvitak lokalnih područja.

Lokalni javni prihodi i izdaci; Lokalne obveznice

Financing of Sub-National Levels of Fiscal Authority - Alternative Ways of Financing

Local Public Revenues and Expenditures; Local Bonds