Utjecaj fizikalno-kemijske kakvoće vode na razinu enzima u krvi diploidnih i triploidnih srebrnih lososa (Oncorhynchus kisutch, Walbaum) (CROSBI ID 328617)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Čož-Rakovac, Rozelinda Utjecaj fizikalno-kemijske kakvoće vode na razinu enzima u krvi diploidnih i triploidnih srebrnih lososa (Oncorhynchus kisutch, Walbaum) / Teskeredžić Emin ; Đuro Sulimanović (mentor); Zagreb, Veterinarski fakultet, Zagreb, . 1997

Čož-Rakovac, Rozelinda

Teskeredžić Emin ; Đuro Sulimanović

Utjecaj fizikalno-kemijske kakvoće vode na razinu enzima u krvi diploidnih i triploidnih srebrnih lososa (Oncorhynchus kisutch, Walbaum)

Svrha istrazivanja je bila pratiti biokemijske parametre krvi (enzime: transaminaze AST i ALT ; laktat dehidrogenaze (LD) ; kreatin kinaza (CK) i alkalna fosfataza (AP) dviju genetskih skupina srebrnih lososa (diploidi i triploidi), te utvrdjivanje razlike/aktivnosti enzima koje nastaju uslijed promjene kakvoce vode (slatka i morska voda). Na osnovi dobivenih rezultata sagledali bi ovisnost kakvoce vode i metabolickih procesa kroz razinu enzima. U provedenim istrazivanjima pratili smo fizikalno-kemijsku kavocu vode na ribogojilistu u Luknji, morske vode na kaveznom uzgajalistu Zrnovnica, te sletke i morske vode u akvarijskom prostoru u West vancouver Laboratoriju, Kanada. Uzorci ribe (5-7) za odredjivanje biokemijskih parametara krvi uzimani su u slatkoj vodi, te nakon 1, 5 ; 3 ; 6 ; 12 ; sati, te 1 ; 2 ; 4 i 8 dana po prebacivanju u morsku vodu. Uyimala se riba za biomretrijska mjerenja, odredjivanje njenog zdravstvenog stanja, te krv za biokemijske pretrage (AST, ALT, LD, CK, AP). Uzorci plazme obradjivani su uz pomoc biokemijskog analizatora CHEM I. Iz dobivenih rezultata mozemo zakljuciti da je prilikom prilagodjavanja srebrnih lososa zivotu u moru doslo do smanjene permeabilnosti stanicnih membrana (pad razine AST=, povecanja sinteze aminokiselina, sto na koncu rezultira boljim rastom riba (rast razine ALT), minimalne razlike u metabolizmu ugljikohidrata (pad razine LD), smanjenog metabolizma kroz smanjeni prijenos fosfatne skupine iz fosfokretina na ATP (pad razine CK), te smanjenje fosforizacije odnosno smanjenog djelovanja AP na esterski vez fosforne kiseline i alkohola. Neosporna je dakle cinjenica , koja proizlazi iz izlozenih rezultata, da je doslo do promjena u aktivnosti istrazivanih enzima prilikom promjene kakvoce vode. S obzirom da se zdravstvenim pregledom nije moglo utvrditi nikakvo ostecenje organa, a uginuca su bila minimalna, mozemo jedino zakljuciti da se radilo o kratkotrajnim funkcionalnim promjenama.

srebrni losos; krv; enzimi; diploidi; triploidi

Influence of physico-chemical water quality on enzime level in blood of diploid and triploid coho salmon

coho salmon; blood; enyzmes; diploids; triploids