Ispitivanje jačine izraženosti iluzije linearnosti kod učenika srednjih škola (CROSBI ID 344924)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Rajter, Miroslav
Vlahović-Štetić, Vesna
hrvatski
Ispitivanje jačine izraženosti iluzije linearnosti kod učenika srednjih škola
Predmet ovog rada je ispitivanje snage iluzije linearnosti kod učenika srednjih škola. Iluzija linearnosti (ili proporcionalnosti) odnosi se na pogrešku koja se javlja kod rješavanja zadataka kada na osnovu povećanja neke dužine za faktor k, ljudi (pogrešno) smatraju da se površine i volumeni također povećavaju za faktor k. Ispravno rješavanje bilo bi takvo da na osnovu povećanja neke mjere dužine za faktor k dolazi do povećanja ostalih mjera dužine za faktor k, površina za faktor k2, a volumena za faktor k3. Za potrebe ovog rada konstruirane su tri liste sa zadacima višestrukog izbora. Forma A sadržavala je pet zadataka koji su podložni iluziji linearnosti (tzv. ne-linearni zadaci) i za svaki je zadatak bilo ponuđeno pet rješenja. Među tih pet rješenja jedno se može dobiti ako je ispitanik podložan iluziji linearnosti (tzv. linerano rješenje), jedno je točno rješenje (tzv. ne-linearno rješenje), dok su preostala rješenja služila kako bi se smanjila vjerojatnost pogađanja. Forma B je po zadacima identična formi A. Razlika je u ponuđenim rješenjima i to tako da u formi B nije ponuđeno ono rješenje koje bi se dobilo ako je ispitanik podložan iluziji linearnosti. U formi C bili su zadaci kod kojih je linearno rješenje ispravno (tzv. linearni zadaci). U istraživanju su sudjelovali učenici opće gimnazije i to prvog razreda (starosti 14-15 godina) i četvrtog razreda (starosti 17-18 godina). Dobiveni rezultati pokazuju da su gotovo svi učenici ispravno riješili linearne zadatke. Pokazalo se kako ne-linearne zadatke rješavaju slabije od linearnih. Oni učenici koji kod ne-linearnih zadataka nisu imali ponuđeno linearno rješenje rješavali su ne-linearne zadatke značajno bolje od učenika koji su kod tih zadataka imali ponuđeno linearno rješenje. Također, kada nemaju ponuđeno ne-linearno rješenje, mladići su značajno bolje rješavali ne-linearne zadatke od djevojaka. Pronađena je i razlika prema dobi, pri čemu stariji ispitanici značajno bolje rješavaju ne-linearne zadatke od mlađih ispitanika.
poučavanje matematike; strategije rješavanja problema; proporcionalnost; iluzija linearnosti
nije evidentirano
engleski
Examination of Intensity of Illusion of Linearity among High School Pupils
nije evidentirano
teaching of mathematics; problem solving strategies; proportionality; illusion of linearity
nije evidentirano
Podaci o izdanju
30
31.05.2006.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb