Problem autora: književnopovijesne i književnoteorijske perspektive nakon strukturalizma (CROSBI ID 345240)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Šporer, David Problem autora: književnopovijesne i književnoteorijske perspektive nakon strukturalizma / Duda, Dean (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2006

Šporer, David

Duda, Dean

Problem autora: književnopovijesne i književnoteorijske perspektive nakon strukturalizma

U radu se razmatra autorstvo kao pravna, književna i kulturna kategorija, i to kroz tri područja: odnos autora prema tekstovima s obzirom na vlasničke odnose, s obzirom na sociokulturni status autora i s obzirom na tehničke norme povijesnih razdoblja. Opis ta tri područja odvija se preko tri pokazatelja: autorskih prava, društvenog statusa autora u odnosu na način publiciranja, te shvaćanja originalnosti. Nakon kritike poststrukturalističkih analiza kategorije autora, iznose se terminološka objašnjenja te sažeti prikaz dviju pravnih tradicija (kontinentalne europske i anglo-američke) s obzirom na autorska prava. Razmatranje se posvećuje i pojavi tiska s obzirom na ulogu koju tiskarstvo ima u stvaranju preduvjeta za shvaćanje djela kao vlasništva. Analiza se usmjerava na bavljenje statusom autora krajem srednjeg vijeka i početkom renesanse. Osobita pažnja posvećuje se engleskoj renesansi i historijatu tiskarskog ceha jer on vrlo dobro posredno omogućuje prikazivanje historijata pravnog statusa autora u to doba. Kao daljnja ilustracija shvaćanja autorstva i statusa autora koristi se problem piratskih izdanja, i razlike koje se u pogledu tog pitanja javljaju između pripadnika starije tzv. kritičke ili analitičke bibliografije te novije generacije istraživača. Rad zaključuje razmatranje posvećeno pitanju drugačijeg shvaćanja originalnosti u renesansi u odnosu na suvremenu kulturu, ali uz istodobnu kritiku pristupa koji inzistiraju na tome da originalnosti u pravom smislu riječi nema prije XIX. stoljeća.

Autor; autorska prava; povijest tiska; renesansa; originalnost

The Problem Of The Author: Perspectives In Literary History And Literary Theory After Structuralism

Author; copyright; history of the print; Renaissance; originality