Pjesnički Svemir Nikole Šopa i Einsteinov model Svemira (CROSBI ID 127958)

Petković, Tomislav Pjesnički Svemir Nikole Šopa i Einsteinov model Svemira // Rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Razred za književnost, 493 (2006), 27; 119-130

Petković, Tomislav

Pjesnički Svemir Nikole Šopa i Einsteinov model Svemira

U ogledu povezujemo Nikolu Šopa, najvećeg kozmološki usmjerenog hrvatskog pjesnika, i Alberta Einsteina, najvećeg fizičara u ljudskoj znanosti i kulturi. Motivacija izvire iz 100. obljetnice Šopovog rođenja i naše želje za jačom i širom recepcijom Šopovog djela u svjetskome horizontu, te uključivanju u Svjetsku godinu fizike 2005., kada će se obilježiti 100. godišnjica "čudesne 1905. godine" u kojoj je Einstein u fiziku uveo nove ideje, pojmove i teorije koje su revolucionarno izmijenile sliku svemira i naš pristup Prirodi. Filozofsko-znanstvenu analizu fokusirali smo na pojmove i metafore iz pjesničko– kozmičke fenomenologije Nikole Šopa: prostor (geometriju), vrijeme (trajanje) i stvaranje (cestograditelj, tucač kamena), zaustavljeno (zadržano) vrijeme i nedohod (početak, bez kraja), interferenciju vremena (prošlosti i sadašnjosti). Napose tumačimo odnos zemaljske geometrije i kugle svemira, a dubinu i prazninu Šopovog svemirskog prostora povezujemo s prostorno-vremenskom metrikom u Einsteinovoj slici svemira. Šopovu pjesničko-kozmičku etiku i njegov temeljni putokaz prema odgovornosti znanstvenika u modernim istraživanjima, obrazlažemo pomoću nekih Šopovih izvornih i fantastičnih pojmova: sverazoritelj (čovjek atomist), atomska bomba (Nebula atomica), pjesnik u svemiru.

Šopov svemir; Einsteinov svemir; Šopovi prostori; zaustavljeno vrijeme; interferencija vremena; kugla svemira; Šopova etika; sverazoritelj; pjesnik u svemiru

A Poetic Universe of Nikola Sop and the Einestein's Model of Universe

Šop's universe; Einstein's universe; Šopian spaces; stopped time; interference of time; sphere of the universe; Šopian ethics; destroyer of everything; poet at the universe