Autoritarna ličnost, politički svjetonazor i stranačka preferencija (CROSBI ID 83608)

Šiber, Ivan Autoritarna ličnost, politički svjetonazor i stranačka preferencija // Politička misao : Croatian political science review, 35 (1998), 4; 193-209

Šiber, Ivan

Autoritarna ličnost, politički svjetonazor i stranačka preferencija

U ovom radu izlažu se rezultati empirijskog istraživanja odnosa autoritarnosti, političkog svjetonazora i stranačkog izbora. Polazi se od pretpostavke, na temelju dosadašnjih istraživanja u svijetu, da je autoritarnost pretežno osobina biračkog tijela 'desnih' stranaka, kao i konzervativnog svjetonazora. Konstruirana je posebna ljestvica za istraživanje autoritarno-kon-formističkih tendencija, koja je pokazala izrazitu jednodimenzionalnost i unutarnju konzistentnost. Podaci istraživanja potvrdili su polaznu pretpostavku, s time da se vidi relativno pravilan odnos između položaja stranke na dimenziji 'lijevo-desno' i stupnja autoritarnosti njezina biračkog tijela. Jedini je izuzetak viši stupanj autoritarnosti biračkog tijela HDZ-a od biračkog tijela HSP-a, {;to se tumači činjenicom da je primijenjena ljestvica mjerila isključivo odnos prema autoritetu i konformnosti s drugima, a ne i odnos prema manjinskim grupama, {;to je inače bitan sastavni dio poznate 'F' ljestvice. Isto tako, pokazalo se da su birači tzv. modernističkih svjetonazora 'liberalnoga i socijalnodemokratskog, puno manje autoritarni od birača tzv. konzervativnih svjetonazora' demokršćanskog, kršćanskosocijalističkog, tradicionalnog ili konzervativnog.

autoritarnost; lijevo-desno; stranke; svjetonazor; Hrvatska

Authoritarian Personality, Political Worldview, and Party Preferences

authoritarianism; left-right; parties; worldview; Croatia