Neki aspekti socijalne kompetencije odraslih osoba s mentalnom retardacijom (CROSBI ID 346202)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Oblak, Dina
Bratković, Daniela
hrvatski
Neki aspekti socijalne kompetencije odraslih osoba s mentalnom retardacijom
U našim se uvjetima još uvijek ne pridaje dovoljna važnost socijalnoj kompetenciji odraslih osoba s mentalnom retardacijom i malo je provedenih istraživanja koja su se bavila upravo ovim bitnim aspektom njihova života. Kako najnovije definicije mentalne retardacije uključuju i područje adaptivnih vještina, to nas vodi prema važnosti jasnijeg definiranja i određivanja pojma socijalne kompetencije općenito, ali i prema važnosti uočavanja složenih međuodnosa između tog pojma te pojmova adaptivnog ponašanja, socijalne adaptacije i socijalnog razvoja. Postignuta razina socijalne kompetencije smatra se jednim od bitnih kriterija kvalitete življenja odraslih osoba s mentalnom retardacijom zbog čega se javlja velika potreba utvrđivanja pojedinih njenih čimbenika, aspekata i obilježja upravo u odnosu na ove osobe. Nadalje, smatram kako bi daljnja istraživanja socijalne kompetencije, kreiranje novih ili prilagodba našim uvjetima već postojećih mjernih instrumenata kao i provođenje programa s ciljem podizanja razine socijalne kompetencije, u velikoj mjeri pridonijela i unaprijeđenju kvalitete življenja osoba s mentalnom retaradcijom. Osnovni cilj ovog rada bio je osvrnuti se na važnost socijalne kompetencije u odnosu na osobe s mentalnom retardacijom te dobiti jasniji uvid u jedan aspekt socijalne kompetencije odraslih osoba s mentalnom retardacijom, ovisno o uvjetima života u instituciji ili obitelji. Taj se aspekt socijalne kompetencije odnosi na mogućnost njihova snalaženja u užoj socijalnoj okolini. Pojedinačni je cilj rada bio usmjeren na utvrđivanje postojanja razlika u snalaženju u užoj okolini između skupina ispitanika iz obitelji i institucije. Rad je obuhvatio uzorke ispitanika – odrasle osobe s umjerenom i težom mentalnom retardacijom, 50 iz obitelji i 50 iz institucije. Izrađena je i primjenjena Skala procjene snalaženja u užoj okolini (U: Speck, O. (Ur): Erwachsenenbildung bei geistiger Behinderung. München: Ernst Reinhardt, 1982 ; prilagodile Teodorović, B. i Bratković, D., 1997). Za identificiranje statistički značajnih razlika između dva uzorka ispitanika obzirom na snalaženje u užoj okolini, primjenjena je robusna diskriminacijska analiza i jednofaktorska analiza varijance. Dobiveni su rezultati omogućili prihvaćanje postavljene hipoteze istraživanja. Utvrđena je statistički značajna razlika u snalaženju u užoj okolini između institucionaliziranih i osoba s mentalnom retardacijom koje žive u svojim obiteljima.
mentalna retardacija; socijalna kompetencija
nije evidentirano
engleski
Social Competence of Adults with Mental Retardation
nije evidentirano
mental retardation; social competence
nije evidentirano
Podaci o izdanju
75
19.01.2004.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zagreb