Fiskalni sustav i fiskalna politika Europske unije (CROSBI ID 4524)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Šimović, Jure ; Šimović, Hrvoje Fiskalni sustav i fiskalna politika Europske unije. Zagreb: Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2006

Šimović, Jure ; Šimović, Hrvoje

Fiskalni sustav i fiskalna politika Europske unije

Hrvatska je kao zemlja kandidatkinja nedavno započela pregovore za punopravno članstvo u Europskoj uniji. Europska unija, njene institucije i politike predmet su mnogobrojnih znanstvenih istraživanja, pa tako i problematika koja se bavi javnim financijama u Europskoj uniji. Ovom knjigom našoj znanstvenoj i stručnoj, a s obzirom na aktualnost odabranog predmeta istraživanja i bitno široj javnosti, nudimo djelo kojim je na jednom mjestu izložena čitava materija fiskalnog aspekta Europske unije, te položaj Hrvatske u tom kontekstu. No, pri tome želimo istaći da se kao autori pri pisanju ove knjige nismo zadovoljili tehničkom analizom fiskalnog sustava Europske unije, nego smo u mnogim sadržajima dali kritičke primjedbe postojećih institucionalnih rješenja, te iznijeli vlastite prosudbe za njihova unapređenja. Ova knjiga nastala je kao rezultat dugogodišnjih istraživanja, započetih još u vrijeme uvođenja poreza na dodanu vrijednost u porezni sustav Republike Hrvatske kada i započinje harmonizacija hrvatskog poreznog sustava s pravnim stečevinama Europske unije, odnosno naše intenzivnije izučavanje fiskalnih aspekata Europske unije. Kako se fiskalni sustav Europske unije razvijao, tako su se i naša istraživanja fiskalne problematike Europske unije proširivala. Tako većinu ove knjige čine rezultati naših istraživanja kroz posljednje dvije godine. Jedan od problema s kojim smo se kao autori susreli bio je i sam naslov knjige. Odlučili smo se za naslov “ Fiskalni sustav i fiskalna politika Europske unije” jer smatramo da on najbolje odražava njen sadržaj. Naslovom knjige željeli smo ukazati da se njen sadržaj odnosi samo na zajedničke fiskalne instrumente koji vrijede za sve zemlje članice Europske unije. Prvi takav fiskalni instrument i segment fiskalnog sustava Europske unije jest proračun Europske unije koji je jedini centraliziran. Ostala dva segmenta fiskalnog sustava Europske unije kao alternativne pristupe fiskalnoj centralizaciji promatramo kroz harmonizaciju oporezivanja, odnosno koordinaciju proračunskih politika kroz fiskalna pravila Europske unije. Izlaganje u knjizi podijeljeno je u pet dijelova. U prvom dijelu “ Fiskalni sustav Europske unije” daje se pregled fiskalnog sustava Europske unije, njegova problematika u izgradnji višerazinskog sustava odlučivanja čija je najveća prepreka polito-ekonomsko okruženje u kojem Europska unija postoji. U drugom dijelu prikazan je “ Proračun Europske unije” kao jedini centralizirani fiskalni instrument. Treći dio odnosi se na “ Harmonizaciju poreznih sustava u Europskoj uniji” kao najstariji i najvažniji segment fiskalnog sustava nužan u izgradnji jedinstvenog europskog tržišta. Četvrti dio knjige “ Fiskalna pravila Europske unije i stabilizacija” bavi se najnovijim segmentom fiskalnog sustave Europske unije koji se razvija u sklopu monetarne unije, a odnosi se na utjecaj proračunske (fiskalne) politike na stabilnost regije i očuvanje te stabilnosti kroz fiskalna pravila Europske unije. Peti dio “ Fiskalni aspekti pridruživanja Hrvatske Europskoj uniji” kao što i sam naslov govori bavi se usklađivanjem i prilagodbom hrvatskog fiskalnog sustava kroz prethodno razrađene segmente fiskalnog sustava Europske unije. Kao što je već uvodno spomenuto, ova knjiga pojavljuje se u trenutku kada je Republika Hrvatska otpočela pregovore o punopravnom članstvu u Europskoj uniji. Zbog toga će ova knjiga biti od koristi mnogima. Tijelima državne uprave, na središnjoj i lokalnoj razini, koja tijekom procesa priključivanja Europskoj uniji trebaju prilagoditi hrvatski fiskalni sustav s pravnim stečevinama Europske unije, te omogućiti što bolje iskorištenje sredstva najprije pretpristupnih, a kasnije strukturnih fondova Europske unije. Ova knjiga svakako će naći svoje mjesto i u nastavnim programima ekonomskih i pravnih fakulteta u Hrvatskoj. Bolonjskim procesom i reformom visokog obrazovanja uvedeni su mnogi predmeti istog i/ili sličnog naziva tako će knjiga poslužiti studentima za pripremu ispita, ali i svima ostalima koji intenzivnije izučavaju javne financije bilo s ekonomskog ili pravnog aspekta.

fiskalni sustav; fiskalna politika; Europska unija

Fiscal System and Fiscal Policy of the European Union

Fiscal System; Fiscal Policy; European Union