Vibrato školovanih muških pjevačkih glasova (CROSBI ID 130999)

Varošanec-Škarić, Gordana Vibrato školovanih muških pjevačkih glasova // Govor : časopis za fonetiku, 23 (2006), 2; 97-121

Varošanec-Škarić, Gordana

Vibrato školovanih muških pjevačkih glasova

Frekvencijska modulacija fundamentalne frekvencije istražila se na tri muška školovana operna pjevačka glasa: slavnom starijem basbaritonu (80 g.) i dvama mlađim pjevačkim glasovima (basbariton i bas, 24 i 22 g.) snimljenim u istim uvjetima. Na temelju zadržanih vokala u pjevanju arija, vokaliza, popijevki, ljestvice u Praat programu učinjene su uske sonogramske analize tonova i slike periodičnih promjena tonova te je izračunata brzina vibrata (rate), zamah vibrata (extent), srednje vrijednosti f0, standardne devijacije f0, raspon f0 (minimalne i maksimalne vrijednosti f0), jitter (%), shimmer (dB), HNR (dB). Kontrolnu skupinu usporedbe nekih akustičkih varijabli na temelju fonacije vokala /a/ činilo je šest zdravih nepjevačkih muških glasova. Pokazalo se da su pjevački glasovi stabilniji od nepjevačkih jer nije bilo toliko statistički pouzdanih razlika unutar akustičkih varijabli tijekom trajanja tona, odnosno fonacije. Pri računanju vibrata pjevačkih glasova izabrani su tonovi koji traju dovoljno dugo da se vrijeme od jednog do drugog vala može valjano izmjeriti na spektrogramskom prikazu. Kako brzina vibrata varira tijekom trajanja tona, tj. pri kraju dolazi do porasta brzine vibrata, nastojalo se uzeti sredinu trajanja za izračun prosječne brzine. Utvrđeno je da je brzina vibrata u granicama standarda dobrog pjevačkog glasa: prosječna brzina kod iskusnog basbaritona iznosi 5, 23 Hz, mlađeg basbaritona 5, 28 Hz i mlađeg basa (basso cantante) 5, 03 Hz s varijabilnošću ovisno o notama i dobi. Zamasi vibrata točni su kod starijeg svjetski znamenitog basbaritona Tomislava Neralića, kod mlađeg basbaritona premašuju vrijednosti &frac14 ; tona prema gore i &frac14 ; tona prema dolje od srednjeg tona, a mlađi bas ima točne zamahe na nižim i srednjim tonovima. Pjevački vibrato je ujedno kultivirani obrađeni vokalni tremor, pa zadivljuje koliko je estetski sačuvan stariji pjevački glas, iako je tremor postao disperiodičan tijekom trajanja tona, ali shimmer se ne mijenja znakovito. Kad se uspoređuju mjere vibrata na različitim notama, zamjetno je da se dobar vibrato događa pouzdanije na srednjim pjevačkim rasponima tonova f0, nego na vrlo niskoj i vrlo visokoj f0. Nije se pokazala potpuna stalnost vrijednosti vibrata kod svakog pojedinačnog pjevača, tj. različita brzina ovisi o vokalu, tonu, interpretaciji – vrsti koju pjeva.

vibrato; školovani muški pjevački glas; pjevački glas; akustička analiza glasa

Vibrato in trained male singing voices

vibrato; trained male singing voice; singing voice; acoustic analysis of voice