Klimatske promjene u prapovijesti (CROSBI ID 132296)

Prilog u časopisu | ostalo

Bonacci, Ognjen Klimatske promjene u prapovijesti // Hrvatska vodoprivreda, XVI. (2007), 173; 12-15-x

Bonacci, Ognjen

Klimatske promjene u prapovijesti

Problematika globalnih klimatskih promjena i/ili varijacija klime, a posebno njihovih uzroka, jedna su od najaktualnijih tema koja danas intrigira kako znanstvenike i političare tako i najširu javnost. Znanstvene rasprave, a sve češće i političke konferencije, međunarodni i nacionalni skupovi, članci i knjige toliko su brojni da ih je praktično nemoguće sustavno pratiti. Međutim, i u tom mnoštvu informacija i radova pojave se pojedina djela koja po svojoj aktualnosti i novostima koje donose ne smiju biti zaobiđena. Jedno od njih je i knjiga koju je tiskala poznata izdavačka kuća Cambridge University Press 2005. godine pod nazivom „ CLIMATE CHANGE IN PREHISTORY – THE END OF REIGN OF CHAOS“ (Klimatske promjene u prapovijesti – Kraj vladavine kaosa) autora William James Burroughs-a. Knjiga je doslovno razgrabljena tijekom prve godine njenog izdavanja, što je prava rijetkost kad se radi o znanstvenim publikacijama, tako da je već 2006. godine tiskano novo izdanje. U okviru ovog članka uz komentare i prema izboru autora bit će iznesene osnovne ideje navedene knjige. Ovaj rad ujedno ima cilj da našu stručnu, znanstvenu i inu javnost, dakle sve koji se kod nas zanimaju za problematiku varijacija i promjena klime, zaintrigira za detaljnije upoznavanje s njenim sadržajem, tj. da im preporuči detaljno čitanje navedene knjige. Nova saznanja, nove ideje i novi zaključci izneseni u knjizi potiču svakog čitatelja na razmišljanje i preispitivanje njegovih dotadašnjih stavova o problematici varijacija i/ili promjena klime čiji smo neposredni svjedoci. Na kraju pažljivog čitanja materijala i stavova prezentiranih u knjizi dobiva se potpuno novi pogled na ovu aktualnu problematiku koja neosporno i s punim pravom „ muči“ današnje čovječanstvo. Knjigu „ CLIMATE CHANGE IN PREHISTORY – THE END OF REIGN OF CHAOS“ povezuje zajedno izučavanje klime u prošlosti s antropološkim, arheološkim i povijesnim studijama. Autor na taj način dolazi do fascinantnih i znanstveno utemeljenih zaključaka o učinke klime na razvoj civilizacije tijekom prapovijesti. Posebno se detaljno opisuju izazovi s kojima su priroda i okoliš, a s njima i ljudska bića bili suočeni tijekom posljednjeg ledenog doba. Naglasak je stavljen na neslućene mogućnosti razvoja koje su se čovječanstvu i okolišu pružile u posljednjih deset tisuća godina kad se klima naglo i dramatično (ali još uvijek nepotpuno objašnjeno) stabilizirala i poboljšala. Radi se o razdoblju kada je došlo do oledbe i globalnog zagrijavanja.

klimatske promjene; prapovijest

Climate changes in prehistory

climate change; prehistory