Odrednice serijskih publikacija (CROSBI ID 528498)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Barbarić, Ana Headings for serials / Odrednice serijskih publikacija // Međunarodni skup u čast 100-te godišnjice rođenja Eve Verona : zbornik radova = International Conference in Honour of the 100th Anniversary of Eva Verona's Birth : proceedings / Willer, Mirna ; Barbarić, Ana (ur.). Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2007. str. 207-216 ; 477-48-x

Barbarić, Ana

Odrednice serijskih publikacija

Eva Verona u Pravilniku i priručniku za izradbu abecednih kataloga, vezano uz odrednice serijskih publikacija, propisuje da je za uvrštavanje glavne kataložne jedinice mjerodavan glavni stvarni naslov serijske publikacije (čl. 58, t. 1). Izuzetak su publikacije koje potpadaju pod propise o korporativnom autorstvu (čl. 9). Isticanje spomenutog izuzetka bilo je nužno za dosljedno provođenje koncepta autorstva postavljenog u Pravilniku. Eva Verona je uključivanjem takvih odredbi za odrednice serijskih publikacija u nacionalni kataložni pravilnik ukazala na potrebu primjenjivanja jedinstvenog kriterija za određivanje autorstva na sve vrste knjižnične građe, usprkos tome što se u dijelu pravilnika koji donosi pravila za kataložni opis, ne računajući osnovne propise za sve vrste građe, govori samo o omeđenim publikacijama. Pariška načela u točki 11.14 ukazuju na činjenicu da je osnovni element za prepoznavanje serijskih publikacija glavni stvarni naslov te, temeljem toga, preporučuju glavni stvarni naslov kao odrednicu glavne kataložne jedinice. No, točka 9.12 i bilješka pod crtom broj 7 dopuštaju da u određenim slučajevima odrednica glavne kataložne jedinice serijske publikacije bude korporativno tijelo. Očigledna kontradiktornost navedenih odjeljaka i nedovoljna preciznost mogućnosti navedene u točki 9.12 i bilješci pod crtom broj 7 doveli su do njenog zanemarivanja u većini kataložnih pravilnika objavljenih poslije Pariških načela. Hrvatske knjižnice nisu prihvatile izuzetak propisan nacionalnim kataložnim pravilnikom, što je dovelo do toga da su u hrvatskim katalozima, također, glavne kataložne jedinice serijskih publikacija uvrštene pod glavni stvarni naslov. U radu će se ukazati na prednosti propisa za odrednice serijskih publikacija iz nacionalnoga kataložnog pravilnika. Iako oni nisu u potpunosti prihvaćeni u hrvatskoj kataložnoj praksi, mišljenja smo da je prednost Veroninih rješenja autorstva serijskih publikacija neosporna.

serijske publikacije; autorstvo serijskih publikacija; korporativne odrednice serijskih publikacija

Rad je objavljen na hrvatskom i engleskom jeziku.

Headings for serials