Pojava virdžine, zavjetovane djevojke, u predajnoj kulturi balkanskih naroda (CROSBI ID 347200)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Vince-Pallua, Jelka Pojava virdžine, zavjetovane djevojke, u predajnoj kulturi balkanskih naroda / Vitomir Belaj (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2000

Vince-Pallua, Jelka

Vitomir Belaj

Pojava virdžine, zavjetovane djevojke, u predajnoj kulturi balkanskih naroda

Virdžine/tobelije sasvim su osebujna, prostorno određena, endemska pojava jedinstvena ne samo u europskim, nego i u svjetskim okvirima, a poznata po gorskim područjima zapadnoga dijela Balkanskoga poluotoka (Sjeverna Albanija, Crna Gora, Kosovo). Riječ je o pojavi koja odstupa od uobičajenog, ustaljenog, to je običajno-pravna institucija u kojoj žena "mijenja spol" i preuzima ulogu muškarca - oblači se kao muškarac, ošišana je kao muškarac, ima muški oblik krsnog imena, vlada se poput muškarca, nosi oružje, po potrebi ide u rat, sudjeluje u muškim skupovima i ima gotovo sva javna prava muškarca u inače strogo patrijarhalnom društvu. Knjiga donosi u izvorniku obiman korpus od preko dvije stotine pronađenih ili sakupljenih potvrda o virdžinama u arhivskoj građi, literaturi ili na terenu u vremenskom rasponu od 150 godina sve do današnjih dana. Autorica promatra ovaj fenomen iz povijesne perspektive nastojeći otkriti uzroke i vrijeme njezina nastanka, a uz kritički pogled na slične pokušaje različitih autora (koji su, osim na hrvatskom, pisali na njemačkom, talijanskom, albanskom i francuskom jeziku), postupno dolazi do vlastite interpretacije. Jedno je poglavlje posvećeno interpretaciji raširenosti kartografskog materijala sistematiziranog na tri etnološke karte. Jedno drugo poglavlje osniva se na arhivskoj građi i posebno autoričinom terenskom radu u Istri 1996. godine, području koje je tijekom nekoliko stoljeća bilo utočištem mnogim dinarskim seobama. Druga se pak poglavlja odnose na diskusiju jesu li virdžine prve feministice ovoga kraja, na njihov način odijevanja, poslove kojima se bave, imena koja dobivaju, zavjet koji daju, na virdžine i imperativ za muškim potomstvom, krvnu osvetu, na virdžine kao književnu inspiraciju itd. Autoričin cilj u disertaciji prvenstveno je dati znanstvenu interpretaciju ove pojave, ali i pružiti obol i priznanje onim &laquo ; ; nevidljivicama&raquo ; ; iz povijesti koja je najčešće bila samo he-story, povijesti koju su one također stvarale ili joj se opirale, ali se o njima u njoj nije mnogo govorilo. Aktualnosti i zanimljivosti pridonosi ne samo endemičnost ovog fenomena, nego i činjenica da to nije samo pojava koja je nekada postojala, nego da se, doduše u mnogo manjem broju, i danas može naći.

virdžina; Balkan; rodne studije; transvestizam

The Phenomenon of the Virgin, a Girl Offered by a Vow, in Traditional Culture of Balkanic Peoples

virgin; Balkans; gender studies; transvestism