Teorijski okvir sukonstrukcije kurikuluma ranog odgoja (CROSBI ID 34368)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Miljak, Arjana
hrvatski
Teorijski okvir sukonstrukcije kurikuluma ranog odgoja
Rad je podijeljen u tri cjeline. U uvodnom dijelu raspravlja o razlozima koji su utjecali na drugačiji pristup koncipiranju kurikuluma. Sukonstrukcijski pristup znači zajedničko građenje - tvorbu kurikuluma na osnovi istraživanja odgojne prakse, suočeni s konkretnim problemima, ljudima u ustanovi i u okruženju. Raspravlja se i o rezultatima reforme kurikuluma u Engleskoj koji su takvi da izazivaju vrlo kontraverzne interpretacije. Zatim se u prvom dijelu rada izlaže i raspravlja o nekim modelima kurikuluma ranog odgoja u svijetu. Raspravlja se o Reggio pedagogiji u kojoj ne postoji gotov, unaprijed određen kurikulum nego ga razvija, stvara svaka ustanova ponaosob na osnovi istraživanja odgojne prakse. Zatim se izlaže kurikulum ranog odgoja u Švedskoj koji predstavlja samo teorijski okvir za gradnju individualnog kurikuluma. Te Whariki kurikulum u Novom Zelandu specifičan je po svojoj koncepciji multikulturnosti, a sama riječ na maorskom znači "prostirka od rogozine" koju zajednički pletu djeca, odgajatelji i roditelji. Kurikulum u Sloveniji predstavlja prijelazni model između ranijih pristupa zvanih odgojno-obrazovni programi i novijih zvanih kurikulum s većom tendencijom na onom prvom, te model koji nudi Srbija pod nazivom: Osnove programa predškolskog odgoja za djecu od tri godine do polaska u školu. Zanimljivo je istaknuti da taj program nudi na izbor predškolskim ustanovama dvije koncepcije, potpuno različite, jednu otvorenu (model A) i drugu vrlo strukturiranu (model B). U drugom se dijelu rada raspravlja o prijedlogu teorijskog okvira za gradnju, sukonstrukciju našeg kurikuluma ranog odgoja. U radu se razlikuje kurikulum u širem smislu i u užem smislu. Pod kurikulumom u širem smislu podrazumijeva se briga društva za svoje najmlađe građane pretočena u zakonske i podzakonske akte. Primjerice Zakon o predškolskom odgoju, Osnove pedagoškog standarda koji se nije mijenjao od 1983. i dr. Pod kurikulumom u užem smislu podrazumijeva se jedna otvorena teorijska koncepcija koju bi gradila svaka ustanova, uvažavajući svoje uvjete, kulturu u užem i širem smislu, osobnost svojih polaznika - djece i stručnih kadrova. Kurikulum ovako shvaćen utemeljivao bi se na humanističkim načelima i demokratskim vrijednostima zajedničkim svim ustanovama odgoja i obrazovanja, na hrvatskoj tradiciji i kulturi, zalagao bi se za pluralizam koncepcija itd. Socijalni konstruktivizam i sociokulturna teorija je podloga na kojoj se gradi, sukonstruira kurikulum ranog odgoja o čemu se izlaže u trećem dijelu ovog rada. S obzirom na dob djece, nema posebnih sadržaja koji bi se trebali obrađivati, već se polazi od stajališta da cjelokupni pristup ustroju ustanova, okruženju u njima, posebice socijalnom i kulturnom, valja posvetiti punu pozornost jer oni imaju izrazito odgojno djelovanje, više nego službeni kurikulum. U okviru ove problematike raspravlja se o organizaciji koja bi trebala biti u skladu s ljudskom (dječjom) prirodom, a kad stvarate takve organizacije onda stvarate organizacije koje uče.
dječji vrtić, kurikulum, odgojno-obrazovni program, predškolski odgoj, rani odgoj, socijalni konstruktivizam, sociokulturna teorija, sukonstrukcija, učenje
nije evidentirano
engleski
Theoretical framework of the early education curriculum co-construction
nije evidentirano
kindergarten, curriculum, educational program, preschool education, early education, social constructivism, socio-cultural theory, co-construction, learning
nije evidentirano
Podaci o prilogu
177-215-x.
objavljeno
Podaci o knjizi
Kurikulum: teorije-metodologija-sadržaj-struktura
Previšić, Vlatko
Zagreb: Zavod za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Školska knjiga
2007.
978-953-0-61910-4