Održivi razvoj vodnih resursa (CROSBI ID 133065)

Gereš, Dragutin Održivi razvoj vodnih resursa // Una terra : časopis za zdrav život i okoliš, IV (2007), 20; 34-35

Gereš, Dragutin

Održivi razvoj vodnih resursa

U članku se razmatra nekoliko temeljnih pitanja i izazova koje donosi koncept održivosti primijenjen na vodno gospodarstvo. Održivo vodno gospodarstvo je planirano i upravljano na način da zadovolji ciljeve koje je društvo postavilo, sada i u budućnosti, bez narušavanja ekološkog, okolišnog i hidrološkog integriteta . Budući da je održivost funkcija različitih ekonomskih, okolišnih, ekoloških, društvenih i fizičkih ciljeva to gospodarenje vodama mora neizostavno uključivati multidisciplinarni proces donošenja odluka. // Europski parlament i Komisija Europske unije su 23. listopada 2000. godine usvojili Direktivu o vodama. Dokumentom je Evropska unija odredila dugoročnu politiku u području voda. Direktiva će doprinijeti integraciji i ujednačavanju politike upravljanja vodnim resursima na principima održivog razvoja u Europi. // Upravljanje vodnim resursima na principima održivog razvoja predstavlja značajan segment u procesu integracije u Europsku uniju. Primjena upravljanja vodnim resursima na principima održivog razvoja zahtijeva odgovarajuće uvjete. Znači da se moraju stvoriti: politički, zakonski, organizacijski i financijski uvjeti s jedne strane i osigurati podrška stanovnišva za provođenje usvojene politike s druge strane. // Vodnim resursima treba se upravljati kao sastavnim dijelom nacionalnog društveno-ekonomskog razvoja putem cjelovitog sagledavanja raspoloživih voda, potreba za vodom, održivog iskorištavanja voda i zaštite voda. Činjenica da voda kao resurs i ekosustav ne poznaje državne ili regionale granice, to je opće prihvaćeno načelo da se integralno upravljanje vodnim resursima mora ostvarivati na razini rječnog sliva, kao osnovne upravljačke jedinice. Ovaj pristup je jasno definiran u Smjernicama o vodama Europske unije i omogućuje integraciju vodnih resursa i drugih komponenti ekosustava. U rječnim slivnim područjima mogu se definirati aktivnosti koje slijede iz osnovnih ciljeva integralnog upravljanja vodnim resursima: racionalno iskorištavanje vodnih resursa ; planiranje i upravljanje vodnim resursima na znanstvenoj i stručnoj razini ; izbjegavanje konflikata između interesnih grupa ; značajno učešće zaintresiranih grupa i stanovništva u procesu planiranja i upravljanja ; jačanje institucionalnih, financijskih i drugih mehanizama. Izbor upravljačkih aktivnosti je u uskoj vezi sa usvojenim pristupima upravljanja vodama na globalnoj razini (konvencije UN), na regionalnoj razini ili razini medjunarodnih rječnih slivova (međunarodne konvencije) i na državnoj razini u okviru rječnih slivova (zakonska regulativa). // Prikazuje se 4. hrvatska konferencija o vodama, na kojoj se raspravljalo o vodi kao prirodnom bogatstvu, vodnim resursima, integralnom upravljanju vodama slivnog područja, dinamici realizacije prilagodbe kriterijima Europske unije u vodnoj politici, pitanjima međunarodne suradnje u vodnom sektoru, demokratizaciji upravljanja vodama, ulozi znanosti i o politici za razvoj znanosti i tehnologije, te o pitanjima uloge javnog i privatnog partnerstva u gospodarenju vodnim resursima. Konferencija je omogućila sveobuhvatnu i interdisciplinarnu raspravu o svim pitanjima voda između korisnika voda i onih koji upravljaju vodama, znanstvenika i stručnjaka, tj. raspravljalo se o strateškim, taktičnim i operativnim smjerovima upravljanja vodnim bogatstvom Republike Hrvatske.

održivi razvoj; vodnogospodarstvo; EU direktiva o vodama; Europska Unija; Hrvatska

Sustainable Development of Water Resources

sustainable development; water sector; EU Water Framework Directive; European Union; Croatia.