Obilježja imenske morfologije djece s posebnim jezičnim teškoćama i djece urednog jezičnoga razvoja (CROSBI ID 529532)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Kraljević, Jelena ; Jakubin, Maša ; Zaić, Asja
hrvatski
Obilježja imenske morfologije djece s posebnim jezičnim teškoćama i djece urednog jezičnoga razvoja
Današnja stajališta o dječjem usvajanju morfologije opovrgavaju Atkinsonov stav o usvajanju morfologije po načelu sve ili ništa ili McNeillov da je morfologija usvojena do polaska u školu. Usvajanje je morfologije postupan i dugotrajan razvojni proces. Koji se morfeme usvajaju prvi?, Koja su obilježja imenske, a koja glagolske morfologije djece predškolske dobi?, Koliko je usvojena morfologija ulaskom u školu? samo su neka od pitanja o morfološkome razvoja djece urednog jezičnoga razvoja. S druge strane u određenju posebnih jezičnih teškoća (PJT) uz navođenje poteškoća u razvoju leksikona, oblikovanju sintaktičkih struktura, usvajanju fonološkoga sustava itd., poteškoća u usvajanju inflekcijske morfologije navodi se kao najznačajniji simptom te teškoće. Ovako uopćeno određenje zanemaruje važno obilježje PJT - selektivnost, tj. postojanje različitih podvrsta posebnih jezičnih teškoća među kojima je i morfološki poremećaj. To znači da sva djeca s dijagnosticiranom posebnom jezičnom teškoćom nemaju nužno poteškoće u usvajanju morfologije. S druge strane postavlja se pitanje koja su obilježja morfologije djece s PJT? Kako pouzdano dijagnosticirati dijete s morfološkom poteškoćom? Treba li se pri tome oslanjati na obilježja morfološkoga razvoja djece urednoga jezičnoga razvoja? U ovome će se radu primjenom elicitirajuće metode ispitati morfološko znanje djece predškolske i školske dobi. Radnim materijalom za ispitivanje morfologije (Kuvač, Cvikić, 2002.) kojim se ispituje imenska morfologija prikazat će se prvenstveno obilježja imenske morfologije djece urednoga razvoja. Analizom usvojenosti morfoloških oblika u desetak djece s dijagnosticiranom teškoćom u jezičnome razvoju bez određenja podvrste teškoće usporedite će se njihova morfološka obilježja s obilježjima djece urednog jezičnoga razvoja.
imenska morfologija; djeca s posebnom jezičnom teškoćom
nije evidentirano
engleski
Features of noun morphology in children with Specific Language Impairment and children with typical language development
nije evidentirano
noun morphology; children with Specific Language Impairment
nije evidentirano
Podaci o prilogu
2007.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
ISTRAŽIVANJA U EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKIM ZNANOSTIMA
poster
14.07.2007-16.07.2007
Zagreb, Hrvatska