crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 313338

Zbornik radova

Autori: Marjanić, Suzana
Naslov: Mitska zoofilija: i sveta i svetogrdna
( The mythic zoophilia: both sacral and sacrilegious )
Izvornik: Stanje i tendencije mitoloških istraživanja u hrvatskoj znanosti / Prica, Ines ; Jelavić, Željka ; Marjanić, Suzana (ur.). -
Skup: Stanje i tendencije mitoloških istraživanja u hrvatskoj znanosti
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 31. 5. - 1. 6. 2007.
Ključne riječi: mitska zoofilija; bajke; predaje; mitske životinje
( mythic zoophilia; fairy tales; oral tradition; mythic animals )
Sažetak:
U priopćenju ću se osvrnuti na mitski modus zoofilije gdje životinja simbolizira davateljicu plodnosti i rodnosti. Naime, prema arhaičnim vjerovanjima vjenčanja ljudi sa životinjama često su vodila osnivanju plemena. Na tragu priča o muževima i ženama-životinjama – u okviru čega podsjećam npr. na južnoslavenske bajke o vilinskom prascu te ježu i gušteru mladoženji kao i pjesme o zmiji mladoženji – Bruno Bettelheim detektira kako spomenute mitske matrice nemaju samo odlike bajke već i totemizma. Pritom u okviru razmatranja mitske zoofilije zadržat ćemo se i na detekciji psihologa Marijana Košičeka o tome da mitovi rijetko tematiziraju mušku zoofiliju jer muškarac figurira kao oploditelj, nositelj plodotvornoga sjemena. Prema interpretaciji androcentrične matrice mitska erotska privlačnost između žene i životinje pokazuje kako je žena bliža navodnoj "mračnoj unutrašnjosti životinje" (N. Visković). Tragom navedenoga podsjećam kako su uspostavljene etičke korespondencije između zoofilije i nakaznosti (svetogrđa), kojom su obilježene mitske binomne ikonografije humano-animalno nalik na kiborge iz žanra znanstvene fantastike. Npr. u okrilju mitske zoofilije možemo spomenuti južnoslavenske predaje o Atili koji je zbog svojih pustošenja i okrutnosti prozvan flagellum Dei (bič Božji), a čije je nakazno rođenje povezano, naravno, uz grijeh njegove majke (obrazac ženske zoofilije) koja je imala spolne odnose sa psom i navedenom ikonografijom (pola čovjek, pola pas) ušao u mitski sklop kao "Atil pasoglavi". Naime, u usporedbi s Istokom, gdje je sjedinjenje ljudskoga i životinjskoga moguće i pri stvaranju božanskih bića (kao u slučaju Buddhina rođenja), u kristijaniziranoj je europskoj mitologiji navedeno sjedinjenje uglavnom pripisivano iniciranju nakaznosti, monstruoznosti kao i heretičkim matricama te vještičarstvu. Ipak, kao što je utvrdio Midas Dekkers, i kršćanstvo je isto tako utemeljeno na navodnoj bestijalnosti, podsjećajući da je i Krist rođen sjedinjenjem Djevice i golubice (Duha Svetoga).
Vrsta sudjelovanja: Pozvano
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Projekt / tema: 189-1890666-0664
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Znanost o umjetnosti
URL Internet adrese: http://www.hrvatskoetnoloskodrustvo.hr/!godisnji_skup.html
Upisao u CROSBI: Suzana Marjanic (suzana@ief.hr), 6. Pro. 2007. u 19:15 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4