crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 313343

Zbornik radova

Autori: Marjanić, Suzana
Naslov: Distopije hrvatskoga performansa od devedesetih ili: o performansima i postpeformansima protiv globalne režije
( The dystopias of Croatian performance art from 90's or: on performance art and post-performance against the global direction )
Izvornik: Krležini dani u Osijeku, 5.-8. prosinca 2006. Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta / Branko Hećimović (ur.). - Zagreb - Osijek : Zavod za povijest hrvatske književnosti kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta, Zagreb - Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku, Filozofski fakultet, Osijek , 2007. 311-330 (ISBN: 978-953-154-793-2).
Skup: Krležini dani u Osijeku, 5.-8. prosinca 2006. Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta
Mjesto i datum: Osijek, Hrvatska, 5.-8. prosinca 2006.
Ključne riječi: političke distopije; performans; devedesete
( dystopias; performance art; 1990's )
Sažetak:
U okviru izabrane teme priopćenja analizirala sam distopije (negativne utopije) na primjerima pojedinih hrvatskih performansa, primjerice, performansâ Ivana Faktora u kojima kao epicentrale točke rabi Osijek i igranofilmsku strukturu opusa Fritza Langa. Naime, ulazak u devedesete, početak rata u Hrvatskoj, situacija Osijeka u gotovo potpunom ratnom okruženju te svakodnevno granatiranje punih devet mjeseci spomenutom je performeru, koji nije ponovio nijedan svoj performans, rastvorilo neminovni paralelizam sa situacijama u Langovim filmovima, a posebice s prvim Langovim zvučnim filmom M s podnaslovom Eine Stadt sucht einen Mörder iz 1931. godine. Pored performansâ spomenutoga filmskoga i likovnoga umjetnika te performera, a s obzirom na distopijske odrednice, interpretirala sam i pojedine druge performanse: npr. performanse Tomislava Gotovca a.k.a. Antonija Lauera (npr. performans Point Blank, koji je 31. siječnja 1992. izveo u Salonu Galerije Karas, u okviru kojega je performer na zidovima Galerije ispisivao grafite – simbole Amerike: "NEW YORK, HOLLYWOOD, U.S.A., STARS & STRIPES, GEORGE BUSH", da bi navedene simbole uokvirio, prekrižio i iznad njih ispisao kontrapunkte: "VUKOVAR, ŠKABRNJA, HRVATSKA, CRVEN – BIJELI – PLAVI, IVAN PAVAO II."), performanse Slavena Tolja (npr. performans Bez naziva/U očekivanju Willija Brandta [1997., Čulhan, Meeting Point – SCCA, Sarajevo], koji je nastao pri umjetnikovom prvom povratku u poratno Sarajevo), performans Petak je dan za metak (Break 21, Ljubljana, 2002.) Borisa Šinceka, bivšega časnika Hrvatske vojske, koji se u spomenutoj izvedbi simbolički i stvarno postavio u ulogu žrtve. Noseći neprobojnu košulju ("pancirku"), tražio je od kustosa da puca u njega i pritom preuzeo odgovornost za moguće posljedice te radikalne akcije, uključujući, dakako, i moguću smrt. Šincekovo dopuštanje pucnja u sebe, riječima Slavena Tolja, "najdirektnija je i najautentičnija mogućnost i reakcija na stvarnost koju živimo, u kojoj se od kraja rata ubilo otprilike 1360 branitelja. Taj performans direktna je transplantacija društvene stvarnosti u umjetnički kontekst."
Vrsta sudjelovanja: Pozvano
Vrsta prezentacije u zborniku: Ostalo
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Projekt / tema: 189-1890666-0664
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Znanost o umjetnosti
Upisao u CROSBI: Suzana Marjanic (suzana@ief.hr), 6. Pro. 2007. u 19:27 sati



  Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4