Istraživanje ostataka antičkog naselja u Vidovicama (CROSBI ID 135053)

Babić, Marko Istraživanje ostataka antičkog naselja u Vidovicama // Članci i građa za kulturnu istoriju istočne Bosne, 13 (1980), 123-134

Babić, Marko

Istraživanje ostataka antičkog naselja u Vidovicama

Arheolozi Zemaljskog muzeja u Sarajevu obišli su 1955. područje Bosanske Posavine, ali nisu utvrdili nikakve nalaze iz antičkog razdoblja. Uzimajući u obzir rezultate tih terenskih istraživanja kao i analizu zračnih snimaka, Dimitrije Sergejevski zaključio je (1958) da je to područje u antičko doba bilo slabo ili nikako naseljeno. Autor pobija postojeću tvrdnju Sergejevskoga i dokazuje kako je u kratkom vremenu otkrio devet antičkih lokaliteta. U navedenom radu autor opisuje istraživanja u Vidovicama i prezentira rezultate istraživanja. Zauzimanjem autora uspjelo se izvršiti probno arheološko iskopavanje pod vodstvom dr. Irme Čremošnik, iz Zemaljskog muzeja u Sarajevu, kojemu je asistirao i autor. Iskopavanja su potvrdila točnost autorova datiranja lokaliteta na temelju rekognosciranja u antičko doba. Otvorene sonde dale su nove keramičke nalaze slične nalazima koje je autor prije toga prikupio površinski prilikom rekognosciranja. Tom prilikom pronašao se rimski novčić iz drugoga stoljeća. Na dijelu lokaliteta potvrđena su autorova otkrića o ostacima antičke nekropole kulture žarnih polja. Posebnost te nekropole je u tome što se spaljivanje zadržalo još u IV. stoljeću (datacija izvršena na temelju pronađenih novčića iz IV. stoljeća). Keramički nalazi su brojni te pripadaju rimskoj provincijskoj keramici, finoj i gruboj ; keramici autohtonog stanovništva rimskoga doba koja je zadržala fakturu i oblike keramike iz prapovijesnog doba, a imitirala je i neke oblike rimske provincijske keramike. Otkrićem arheoloških nalaza u Vidovicama započinje novo razdoblje arheoloških istraživanja u Bosanskoj Posavini i time su demantirana mišljenja o nenaseljenosti toga kraja u antičko doba zbog nepovoljnosti barovitoga područja. Rad je prinos antičkom razdoblju Bosanske Posavine.

Vidovice; Bosanska Posavina; arheologija; antičko razdoblje

Remnants of an ancient settlement - research in Vidovice

Vidovice; Bosnian Posavina; archeology; antique period