Kako pripremiti bolesnika za elektivnu operaciju debeloga crijeva: pristanak bolesnika, prednosti i nedostatci mehaničkoga čišenja, antibiotska i tromboprofilaksa (CROSBI ID 34849)

Prilog u knjizi | stručni rad

Bušić, Željko ; Lemac, Domagoj Kako pripremiti bolesnika za elektivnu operaciju debeloga crijeva: pristanak bolesnika, prednosti i nedostatci mehaničkoga čišenja, antibiotska i tromboprofilaksa // Kirurgija kolorektalnog karcinoma / Stipančić, Igor (ur.). Zagreb: Medicinska naklada, 2007. str. 49-57-x

Bušić, Željko ; Lemac, Domagoj

Kako pripremiti bolesnika za elektivnu operaciju debeloga crijeva: pristanak bolesnika, prednosti i nedostatci mehaničkoga čišenja, antibiotska i tromboprofilaksa

Sastavni dio pripreme za elektivnu operaciju karcinoma debeloga i završnoga crijeva jest i pacijentov pristanak na operacijski zahvat i druge medicinske intervencije tijekom hospitalizacije. Pacijent se prima na odjel abdominalne kirurgije dan prije operacijskoga zahvata. Kod prijema ga se upoznaje s obrascima za pristanak na operacijski zahvat i druge medicinske intervencije. Nakon što ih pročita i upozna se s izvadcima iz Zakona o zdravstvenoj zaštiti i Zakona o zaštiti prava pacijenata, svojim će se potpisom suglasiti i s operacijskim zahvatom i s potrebnim medicinskim intervencijama. U nekim zemljama postoje na državnoj razini standardi za sastavljanje optimalnoga obrasca za pristanak na operaciju. Priprema crijeva važna je u pripremi za kirurški zahvat i kolonoskopiju. Indikacije za čišćenje različite su za ta dva područja, ali su slične metode koje se u praksi rabe. Preoperacijska priprema crijeva radi kirurškoga zahvata razvila se u zadnja četiri desetljeća, otkako su dostupni bolji antibiotici i otkako se proširilo znanje o bakteriologiji, fiziologiji i farmakologiji. Čist kolon smanjuje učestalost infekcije kirurške rane, popuštanja anastomoza i olakšava rad kirurgu. Idealna mehanička priprema trebala bi biti sigurna za pacijenta, stvarati mu što manju nelagodu te bi trebala biti primjenjiva i na bolničke i na ambulantne pacijente. Niti jedan način čišćenja do sada nije ispunio sve ove uvjete. Prema različitim izvorima septičke se komplikacije javljaju u 30– 60 % bolesnika nakon elektivnoga kolorektalnog resekcijskog kirurškog zahvata kad se ne rabi nikakva antibiotska profilaksa. Kad se ona rabi u kolorektalnoj kirurgiji, postoperacijske septičke komplikacije javljaju se u 2– 25 % bolesnika. Vrlo je važno napomenuti da kolorektalni kirurški zahvati spadaju u tzv. čiste kontaminirane zahvate. Komorbiditeti (posebno šećerna bolest, KOPB, bubrežna bolest), dob bolesnika, preoperacijska iradijacijska terapija, terapija kortikosteroidima, a i samo trajanje i vrsta operacijskoga zahvata (kod kolorektalnih zahvata, posebice planira li se izvođenje stome) te intraoperacijski gubitak krvi također imaju veliku ulogu u učestalosti postoperacijskih septičkih komplikacija.

kolorektalni karcinom

Preparation of patients with colorectal cancer for elective surgery

colorectal cancer