Auditivno i Vizualno Razumijevanje kod Osoba s Oštećenjem Mozga (CROSBI ID 532662)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Prizl Jakovac Tatjana, Žaja Popović Mauri, Leko Ana Auditivno i Vizualno Razumijevanje kod Osoba s Oštećenjem Mozga // Kvaliteta slovenske logopedije v evropskem prostoru/ The Quality of Slovenian Logopedia in Europe / Petra Tomc šavora, Nuša Zorko (ur.). Maribor: Društvo logopedov Slovenije, 2007. str. 130-131-x

Prizl Jakovac Tatjana, Žaja Popović Mauri, Leko Ana

Auditivno i Vizualno Razumijevanje kod Osoba s Oštećenjem Mozga

U ovom istraživanju korišteni su zadaci iz PALPA-e (Psycholinguistic Assessments of Language Processing in Aphasia) koji se odnose na auditivno i vizualno razumijevanje konkretnih pojmova i prostornih odnosa (zadaci 47, 48, 58, 59). Uzorak je činilo 11 osoba s afazijom i 11 osoba s traumatskim oštećenjem mozga. Kod obje grupe ispitivalo se razumijevanje pojmova i prostornih odnosa koji su bili prezentirani auditivno i vizualno. Pri ispitivanju su korištena 4 zadatka, svaki zadatak se sastojao od 15 čestica. U prvom zadatku, koji se odnosi na auditivno prezentiranu riječ, ispitanik je čuo riječ i trebao je pokazati odgovarajuću sliku. U drugom zadatku riječ je bila vizualno prezentirana, ispitanik je trebao pročitati riječ u sebi te pokazati odgovarajuću sliku. U oba zadatka uz odgovarajuće slike ispitanicima su bili ponuđeni i distraktori: bliski semantički distraktor, udaljeni semantički distraktor, vizualno povezani distraktor i nepovezani distraktor. Treći i četvrti zadatak odnosili su se na auditivno i vizualno prezentirane prostorne odnose. Ispitanici su trebali pročitati kratku frazu (npr. Kanta na kutiji) i pokazati sliku koja to prikazuje. Na svim zadacima osobe s afazijom su postigle bolje rezultate od osoba s traumatskim oštećenjem mozga. Svi ispitanici su točan odgovor najčešće zamjenjivali bliskim semantičkim distraktorom, zatim udaljenim semantičkim distraktorom, vizualno povezanim distraktorom i najmanje s nepovezanim distraktorom. Obje grupe ispitanika postigle su bolje rezultate na zadacima razumijevanja pojmova.

traumatsko oštećenje mozga; afazija; razumijevanje; semantika

Auditory and Visual Comprehension in people with brain Damage

traumatic brain injury; aphasia; understanding; semantic