Rana pismenost u kontekstu ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje (CROSBI ID 138017)

Prilog u časopisu | stručni rad

Stričević, Ivanka Rana pismenost u kontekstu ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje // Dijalog i društvo, 9 (2007), 1; 49-61

Stričević, Ivanka

Rana pismenost u kontekstu ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje

Cjeloživotno učenje koncept je koji u sebi sadrži niz prijašnjih obrazovnih inicijativa usmjerenih na obrazovanje tijekom cijelog života, ali i unosi niz novina, jer naglašava osobni angažman pojedinca i samoučenje, a ne samo formalne i neformalne oblike obrazovanja odraslih, te uključuje učenje od najranije dobi. Ključne kompetencije cjeloživotnog učenja razvijaju se od rođenja, u obitelji, gdje se razvijaju osnove za mnoge vrste pismenosti, a ponajprije tzv. rana pismenost. Brojna su istraživanja pokazala da na razvoj rane pismensti i čitateljsku kulturu bitno utječu tri čimbenika: poticaji od strane odraslih, model roditelja i drugih odraslih koji čitaju te okruženost/izloženost djeteta odgovarajućim čitateljskim materijalima. Čitanje djetetu od najranije dobi osnova je razvoja predčitačkih vještina i temelj razvoja kompetencija cjeloživotnog učenja. O tome govore ne samo istraživanja o ulozi i važnosti čitanja djetetu i pričanja od najranije dobi nego i brojne međunarodne, nacionalne i lokalne kampanje koje su usmjerene na čitanje djeci i s djecom te na edukaciju roditelja u području rane pismenosti. Kroz primjere dobre prakse daju se smjernice o mogućim načinima poticanja obiteljske i rane pismenosti, te naglašava važnost izbora kvalitetnih materijala za čitanje djeci.

rana pismenost; obiteljska pismenost; cjeloživotno učenje; kompetencije za cjeloživotno učenje; odgoj u ranoj dobi; čitanje u ranoj dobi

Early Literacy in the Context of key Competencies for Lifelong Learning

early literacy; family literacy; lifelong learning; competency for lifelong learning; early age education; early age reading