Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti (CROSBI ID 534637)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Mohorić, Tamara ; Takšić, Vladimir ; Avsec, Andreja Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti // Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarnost / Lopižić, Josip (ur.). Zagreb: Naklada Slap, 2007. str. 57-57

Podaci o odgovornosti

Mohorić, Tamara ; Takšić, Vladimir ; Avsec, Andreja

hrvatski

Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti

Nekoliko je modela emocionalne inteligencije koji čine teorijski okvir za konceptualizaciju ovog konstrukta. Iako različiti, modeli nisu u kontradikciji, već uzimaju pomalo različitu perspektivu i pogled na emocionalnu inteligenciju. U skladu s time, emocionalna inteligencija se može proučavati kao crta ličnosti (trait EI) i ispitivati upitnicima ili kao sposobnost (ability EI) i ispitivati testovima (Pertrides i Furnham, 2000). Prema autorima (Pertrides i Furnham, 2001) ove dvije vrste EI predstavljaju dva međusobno različita konstrukta, a ne samo različite načine mjerenja istog konstrukta. Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti obuhvaća ponašajne dispozicije te percepciju i procjenu vlastitih sposobnosti. Iako se mjere samoprocjene kritiziraju i često smatraju previše subjektivnima, istraživanja pokazuju da su one valjane i imaju zadovoljavajuće psihometrijske karakteristike (O’ Connor i Little, 2003). Jedna od osnovnih zamjerki upitnicima EI je njihova prevelika povezanost s upitnicima ličnosti. Cilj našeg istraživanja bio je ispitati povezanost između Upitnika emocionalne kompetentnosti (Takšić, 2002), koji uključuje skale Uočavanje i razumijevanje emocija, Izražavanje i imenovanje te Regulacije i upravljanje emocijama i Upitnika petofaktorskog modela ličnosti (Kardum i Smojver, 1993), na hrvatskom i slovenskom uzorku studenata. U istraživanju je sudjelovalo 271 studenata različitih fakulteta Sveučilišta u Rijeci i 184 studenata sa Sveučilišta u Ljubljani. Rezultati istraživanja upućuju na postojanje umjerene povezanosti skala emocionalne inteligencije i osobina ličnosti iz petofaktorskog modela, na oba uzorka ispitanika. Najviša korelacija dobije se s osobinama ekstravezije i otvorenosti. Osoba sa visokom samo-procjenom emocionalne inteligencije postiže više rezultate na skali ekstraverzije, otvorena je za iskustva te postiže više rezultate na skali savjesnosti. Donekle je više emocionalno stabilna i ima više rezultate na skali ugodnosti. Osobine ličnosti objašnjavaju od 20 do 40% objašnjene varijance emocionalne inteligencije, što ukazuje na diferencijalnu valjanost korištenog upitnika emocionalne inteligencije i razliku emocionalne inteligencije kao osobine ličnosti od ovog modela ličnosti. Procesiranje emocionalnog iskustva uključuje i specifične sposobnosti i određene osobine ličnosti. I sposobnosti i osobine ličnosti, a najvjerojatnije i njihova kombinacija, važni su za mogućnost predviđanja stvarnih životnih ishoda, što je kriterij kojemu emocionalna inteligencija upravo i teži (McCrae, 2000).

emocionalna inteligencija; emocionalna kompetentnost; UEK-45; petofaktorski model ličnosti

nije evidentirano

engleski

Emotional competence and the BigFive

nije evidentirano

emotional intelligence; emotional competence; ESCQ-45; BigFive

nije evidentirano

Podaci o prilogu

57-57.

2007.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarnost

Lopižić, Josip

Zagreb: Naklada Slap

Podaci o skupu

15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa

predavanje

14.11.2007-17.11.2007

Dubrovnik, Hrvatska

Povezanost rada

Psihologija