Oštećenja tla traktorskih vlaka pri privlačenju drva skiderima (CROSBI ID 349464)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Miletić, Luka
Šušnjar, Marijan
hrvatski
Oštećenja tla traktorskih vlaka pri privlačenju drva skiderima
Istraživanje je oštećenja šumskoga tla pri privlačenju drva skiderom provedeno na dvije traktorske vlake jednolikog nagiba 15 % i 30 %. Izbor traktorskih vlaka se temeljio na stvarnim uvjetima rada skidera u hrvatskom šumarstvu. Prije istraživanja su odabrani pravci kretanja skidera te su vlake nastale višekratnim prolascima. Nakon određenih prolaza opterećenog skidera vršena su mjerenja značajki tla ispitivanih vlaka kao i značajke neizgaženog tla radi usporedbe posljedica privlačenja drva skiderima na tlo. Istraživanja su provedena u zimskim uvjetima pri niskim temperaturama zraka i tla te snježnim pokrivačem na mjestu istraživanja. Veličina je oštećenja tla prikazana promjenama nosivosti i posmične čvrstoće tla šumske vlake te promjenama dubine kolotraga nakon određenog broja prolazaka skidera s tovarom te usporedbom vrijednosti s istim značajkama neizgaženog tla u vremenu trajanja istraživanja. U zimskim uvjetima ispitivanja posljedničnosti privlačenja drva na oštećenja tla potrebno je mjeriti temperature zraka i tla zbog njhova utjecaja na stanje i značajke tla. Višekratnim prolascima skidera s tovarom utječe se na veličinu sabijanja tla. Sabijanje tla je veće ukoliko tlo nije smrznuto. Zbog niskih temperatura zraka i nestanka snijega iz kolotraga pri privlačenju dolazi do većeg smrzavanja tla kolotraga tijekom noći u odnosu na neizgaženo tlo. Povećanje temperature zraka prvo dovodi do povećanja temperature površinskih slojeva tla u kolotragu. Tada dolazi do povećanja vlažnosti tla te je na površini manja posmična čvrstoća nego u dubljim smrznutim slojevima tla. Promjene konusnog indeksa tla ukazuju na razlike u prolascima koja su uzrokovala najveća sabijanja tla. Vidljivo je znatno sabijanje tla pri prvom prolasku opterećenog skidera na obje ispitivane vlake bez obzira na temperaturu zraka i tla. Dubina kolotraga se povećava pri višekratnim prolascima skidera. Smrzavanjem tla dolazi do rasta volumena tla u kolotragu i volumena istisnutog tla pored kolotraga. Rezultati istraživanja pokazuju da je tlo ispitivanih vlaka imalo veliku sposobnost podnošenja opterećenja kotača na što su prvenstveno utjecali zimski uvjeti istraživanja.
sabijanje tla; konusni indeks; posmična čvrstoća; kolotrag; skider; privlačenje drva
nije evidentirano
engleski
Soil damages on skid trails caused by timber skidding
nije evidentirano
soil compaction; cone index; share strength; rut depth; timber skidding
nije evidentirano
Podaci o izdanju
32
03.03.2008.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Zagreb