Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Evaluacija programa temeljenog na principima primijenjene analize ponašanja u radu s djecom s autizmom predškolske dobi (CROSBI ID 535696)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Stošić, Jasmina ; Frey Škrinjar, Jasmina ; Lemaić, Monika Evaluacija programa temeljenog na principima primijenjene analize ponašanja u radu s djecom s autizmom predškolske dobi // Knjiga sažetaka 7. međunarodnog znanstvenog skupa / Ferić Šlehan, Martina ; Kranželić, Valentina ; Stošić, Jasmina (ur.). Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007. str. 128-129

Podaci o odgovornosti

Stošić, Jasmina ; Frey Škrinjar, Jasmina ; Lemaić, Monika

hrvatski

Evaluacija programa temeljenog na principima primijenjene analize ponašanja u radu s djecom s autizmom predškolske dobi

Primijenjena analiza ponašanja (ABA) je najbolja znanstveno verificirana metoda intervencije za djecu s autizmom predškolske dobi (Bregman i Gerdtz, 1997 ; Rosenwasser i Axelrode, 2001 ; Simpson, 2001 ; Harris i sur., 2005). Ona podrazumijeva proces podučavanja manipulacijom okoline i posljedica koje slijede određeno ponašanje. Iz nje je proizašao niz strategija podučavanja novih vještina: podučavanje diskriminativnim nalozima (discrete trial teaching) (Lovaas, 1978), podučavanje u prirodnom kontekstu (natural environment training), verbalno ponašanje (verbal behavior), te niz tehnika za prevenciju i uklanjanje nepoželjnih oblika ponašanja. U ovom radu prikazana je evaluacija navedene metode u radu s petoricom dječaka s autizmom u dobi od 4 do 5 godina. To je prva skupina djece u Hrvatskoj s kojom se program provodio u okviru znanstvenoistraživačkog projekta "Evaluacija specifičnih programa u radu s djecom i adolescentima s autizmom". Program su u Centru za autizam provodile studentice Edukacijsko - rehabilitacijskog fakulteta 8 mjeseci uz kontinuiranu superviziju. Sa svakim djetetom radilo se individualno, 20 sati tjedno. S djecom koja nisu imala razvijen govor provodio se program poticanja komunikacije razmjenom slika (PECS - Picture Exchange Communication System). Inicijalna i finalna procjena provedena je sljedećim instrumentima: ASK (Assessment of skills) - Porcjena vještina, PEP - R testom (Procjena psihoedukacijskog profila) te Vineland skalom adaptivnog ponašanja. Rezultati procjene ukazuju na značajna postignuća na području imitacije (PEP - R test i ASK), kognitivnih sposobnosti (PEP - R test) te na području komunikacije, socijalizacije i svakodnevnih vještina (Vineland skala adaptivnog ponašanja). Obzirom da se radi o malom uzorku te da je istraživanje provedeno bez kontrolne grupe, upitno bi bilo generaliziranje rezultata, no značajnost promjena u razini postignuća na području funkcionalnog ponašanja kod ove djece može se smatrati pozitivnim ishodom ovog programa. To svakako predstavlja poticaj za daljnje unapređenje i širu primjenu ovog programa koji bi uz znanstvenu evaluaciju mogao postati primjer dobre prakse.

primijenjena analiza ponašanja; autizam

nije evidentirano

engleski

Evaluation of a program based on the principles of Applied Behavior Analysis with preschool children with autism

nije evidentirano

applied behavior analysis; autism

nije evidentirano

Podaci o prilogu

128-129.

2007.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Knjiga sažetaka 7. međunarodnog znanstvenog skupa

Ferić Šlehan, Martina ; Kranželić, Valentina ; Stošić, Jasmina

Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Podaci o skupu

ISTRAŽIVANJA U EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKIM ZNANOSTIMA

poster

14.07.2007-16.07.2007

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Pedagogija