Slikarstvo Božidara Rašice (CROSBI ID 139632)

Maković, Zvonko Slikarstvo Božidara Rašice // Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti, 50 (2007), 319-338

Maković, Zvonko

Slikarstvo Božidara Rašice

Božidar Rašica bio je po obrazovanju arhitekt, međutim prva je javna priznanja, ali podjednako tako i žestoka osporavanja, doživio kao slikar. Bio je član umjetničke grupe Exat - 51, a uz Vladu Kristla, Ivana Picelja i Aleksandra Srneca sudionikom povijesne izložbe slika koja je održana u veljači 1953. godine u Zagrebu i nešto kasnije u Beogradu. To izlaganje potpuno apstraktnih slika četvorice autora imalo je programatsko obilježje. Oni su jasno dali do znanja da u rigidno doba socijalističke stvarnosti ne prihvaćaju norme socijalističkog realizma i da u zasadama povijesnih avangardi vide zdrave impulse koji mogu biti djelotvorni i za umjetnost novog vremena. Rašica je među tom četvoricom slikara bio jedini koji je imao povijest, čije se djelo može pratiti i dvadesetak godina prije spomenutih nastupa. Pa ipak, u kronologiji događaja, štoviše u povijesti hrvatske umjetnosti druge polovice 20. stoljeća, vjerojatno niti jedan slikar nije ostao zabilježen u tako reduciranom opsegu kao što je to bio Božidar Rašica. Ono što se kontinuirano citiralo, spominjalo, izlagalo, bilo je svedeno na 5 ili 6 godina prve polovice 50-tih. Za njegove rane slikarske afinitete, pa i slike od kojih su najatsrije nastale oko 1930., zaslužan je bio Kosta Strajnić, kritičar i konzervator u Dubrovniku, gdje se Rašica i formirao.

Grupa Exat-51; Vlado Kristl; Ivan Picelj; Božidar Rašica; Aleksandar Srnec; Ignjat Job; Antun Motika; Edo Murtić; Kosta Strajnić; apstraktno slikarstvo; ekspresionizam; Istra; Vrsar

Božidar Rašica: Painting

Group Exat-51; Vlado Kristl; Ivan Picelj; Božidar Rašica; Aleksandar Srnec; Ignjat Job; Antun Motika; Edo Murtić; Kosta Strajnić; Abstract painiting; Expresionism; Istria; Vrsar