Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Čimbenici koji utječu na promjenu reda riječi u HZJ (CROSBI ID 535992)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Milković, Marina ; Bradarić-Jončić, Sandra ; Ronnie Wilbur B. Čimbenici koji utječu na promjenu reda riječi u HZJ // Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima : knjiga sažetaka sa 7. međunarodnog znanstvenog skupa = Research in educational and rehabilitation science : book of abstracts of the 7th international scientific conference / Ferić-Šlehan, Martina ; Kranželić-Tavra, Valentina ; Stošić, Jasmina (ur.). Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007. str. 139-140

Podaci o odgovornosti

Milković, Marina ; Bradarić-Jončić, Sandra ; Ronnie Wilbur B.

hrvatski

Čimbenici koji utječu na promjenu reda riječi u HZJ

Ova poster prezentacija prikazuje osnovni red riječi (SPO) u hrvatskom znakovnom jeziku (HZJ) i čimbenike koji dozvoljavaju druge redove riječi. Ti čimbenici uključuju reverzibilnost argumenata, vrstu glagola, lokativne rečenice, kontrastivni fokus te status informacije. Prikazani rezultati dobiveni su temeljem ispitivanja 11 gluhih ispitanika kroz tri različita zadatka: opis slike jednostavnom izjavnom rečenicom, opis slike na temelju kontrastivnih razlika (subjekt, predikat, objekt) u odnosu na sliku s kojom je u paru, te prepričavanje kratkih priča. Čimbenik 1: Vrsta argumenata: a) Reverzibilne rečenice preferiraju red riječi SPO te dozvoljavaju i S1P1S2P2 (dječak gurati djevojčica pasti) ; b) Nereverzibilne rečenice češće koriste SPOP (djevojčica prati auto prati) i SOP (čovjek smeće baciti) te SP1OP2 (dijete igrati kocka slagatiI), SP (čovjer nositi-torbu), odnosno OSP (knjiga žena čitati). Čimbenik 2: Vrsta glagola. Rečenice koje sadrže promjenjive glagole češće koriste redove riječi SPOP (djevojčica gledati dječak gledati) i SOP (čovjek kosa žena šišati), nego one s jednostavnim glagolima. Red riječi SPO pojavljuje se češće kod jednostavnih, nego kod promjenjivih glagola (dječak sanjati djevojčica). Čimbenik 3: Lokativne rečenice. Red riječi OPS pojavljuje se jedino u lokativnim rečenicama (kuća ispred auto), gdje je veći i manje mobilni element na prvome mjestu, što je u kontrastu s lokativnim rečenicama koje sadrže živa bića (pas unutra kuča ili pas kuća unutra). Čimbenik 4: Kontrastivni fokus. Red riječi SPO je najčešći, a slijedi ga SOP. Fokusirani element označen je nemanualnim oznakama (kao npr. pozicija glave/obrva). Subjekt u fokusu dolazi na prvo mjesto u rečenici, a može doći i na zadnje. Predikat u fokusu dolazi u sredinu ili na zadnje mjesto, ali nikad na početak rečenice. Objekt u fokusu najčešće dolazi na zadnje mjesto, te često i na početak rečenice. Čimbenik 5: Status informacije. Red riječi ovisi o statusu informacije. Jednako kao ASL, HZJ ima tendenciju ispuštanja stare informacije, najčešće subjekta (tema), a ono sto ostaje nova je informacija (rema). Ako je stara informacija izrečena, tada prethodi novoj.

red riječi; znakovni jezik; hrvatski znakovni jezik

nije evidentirano

engleski

Factors affecting word order in Croatian Sign Language

nije evidentirano

word order; sign language; croatian sign language

nije evidentirano

Podaci o prilogu

139-140.

2007.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima : knjiga sažetaka sa 7. međunarodnog znanstvenog skupa = Research in educational and rehabilitation science : book of abstracts of the 7th international scientific conference

Ferić-Šlehan, Martina ; Kranželić-Tavra, Valentina ; Stošić, Jasmina

Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

978-953-6418-58-9

Podaci o skupu

Međunarodni znanstveni skup Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima (7 ; 2007)

poster

14.06.2007-16.06.2007

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Pedagogija