Toskanske slike XV. stoljeća iz zbirke Strossmayerove galerije u Zagrebu (CROSBI ID 349691)

Dulibić, Ljerka Toskanske slike XV. stoljeća iz zbirke Strossmayerove galerije u Zagrebu / Cvetnić, Sanja (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2007

Dulibić, Ljerka

Cvetnić, Sanja

Toskanske slike XV. stoljeća iz zbirke Strossmayerove galerije u Zagrebu

Provedenim istraživanjem bilo je obuhvaćeno više od pedeset djela iz zbirke Strossmayerove galerije starih majstora Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, koja su u Galeriji (bila) pripis(iv)ana toskanskim umjetničkim školama XV. i ranog XVI. stoljeća. U uvodnom se dijelu iznosi povijest prikupljanja razmatranih djela za Strossmayerovu galeriju i analizira njihovo mjesto u stalnim postavima i katalozima kroz povijest Galerije. Slijede opsežne pojedinačne studije o slikama kojima je utvrđena pripadnost toskanskome slikarstvu XV. stoljeća. U tim su studijama temeljito preispitani sudovi izneseni u ranijoj literaturi, učinjena je komparativna analiza srodnih djela te istražena provenijencija pojedinih djela. Dosadašnja galerijska atributivna određenja su verificirana, korigirana ili ispravljena. Utvrđeno je preciznije mjesto slika iz Strossmayerove galerije u opusu pojedinog autora i u mozaiku toskanskog slikarstva XV. stoljeća. Unatoč tome što se radi o djelima različitih autora, nastalih u rasponu čitavoga stoljeća, visok stupanj njihove sadržajne i stilske povezanosti omogućio je i obuhvatno sagledavanje problematike djelovanja toskanskih majstora i njihovih radionica. Utvrđene nove spoznaje i tumačenja omogućili su preispitivanje značaja pojedinih djela u kontekstu povijesti talijanskoga slikarstva i u kontekstu zbirke Strossmayerove galerije. Time je ostvaren preduvjet za postavljanje smjernica neposredne praktične primjene novih saznanja te utvrđivanje teorijskih okvira za revalorizaciju razmatranoga korpusa djela u cijelosti, što je rezimirano u zaključnim razmatranjima.

Strossmayerova galerija starih majstora HAZU; biskup Josip Juraj Strossmayer; zbirke umjetnina; skupljanje umjetnina; tržište umjetninama XIX. stoljeća; provenijencija umjetnina; talijansko slikarstvo rane renesanse; toskansko slikarstvo XV. stoljeća; radionička slikarska produkcija u XV. stoljeću

Tuscan Fifteenth-Century Paintings from the Collection of Strossmayer Gallery in Zagreb

Strossmayer Gallery of Old Masters; Bishop Josip Juraj Strossmayer; art collections; art collecting; art market in 19th century; provenance of art works; Italian early renaissance painting; Tuscan 15th century painting; workshop painting practice in 15th century

321 (tekst) + 14

24.07.2007.

Filozofski fakultet u Zagrebu