Kastner, Erich (CROSBI ID 761422)

Druge vrste radova | natuknica u enciklopediji, leksikonu, rječniku i sl.

Zalar, Diana Kastner, Erich // Hrvatska književna enciklopedija. 2008.

Zalar, Diana

Kastner, Erich

KÄSTNER Erich [Eriç Kε stnə -i naopako r), njemački pripovjedač, pjesnik, scenarist i novinar (Dresden, 23.II. 1899-München, 29.VII.1974). Školovao se za učitelja, a nakon završetka I. svjetskog rata nastavio studij u Leipzigu, Rostocku i Berlinu. Studirao je germanistiku i romanistiku, a 1925. doktorirao iz područja filozofije. Od 1927. slobodni književnik. Živio u Münchenu. Jedan je od ključnih realističnih pisaca njemačkog međuraća. Kao predstavnik književne struje « Nova objektivnost» , pisao je satirične stihove protiv malograđanštine, militarizma i diktature. Nacisti su 1933. zabranili i spaljivali njegova djela. Urednik, predsjednik njem. PEN-a. Pisao je pjesme za odrasle, primjerice zbirke Buka u zrcalu, Pjev između stolica, socijalno-kritički roman Fabian, kazališne komade, lirske reportaže i dr., ali su ga proslavili romani za mladež. U njima je naglašen humanistički pristup tematici svakodnevnog života u gradu, koju dinamizira tako što djeci daje inicijativu u rješavanju problema, te se zna uživjeti u njihov svijet. Stil mu je jednostavan, rečenica zasićena uvjerljivim dijalozima, a karakterizacija likova obiluje dosjetkama i protkana je humorom. Djeca su odraslima ravnopravni i često ih svojim ponašanjem nadvisuju i kritiziraju, ali vedrina Kästnerova opusa otupljuje kritičku oštricu i naglašava kompleksnost likova. Fabula se obično zapliće oko tajne koju rješava središnji lik. U romanu Emil i detektivi (1928) dječak iz provincije prisiljen je snaći se bez novca u velegradu koji ne poznaje. Pokušava pronaći neznanca koji mu je u vlaku ukrao novac. Poduzetnički dječji duh i optimizam bit će konstanta njegovih djela. Roman Dvostruka Lota (u nas preveden kao Blizanke) u središte pažnje smješta dramatičan susret dviju sestara koje ne znaju jedna za drugu jer su im se roditelji rastali i žive u dva različita grada, pa su i njih « podijelili» . Kako bi opet sastavile obitelj, odlučuju zamijeniti uloge. Ovako postavljena fabula iz najobičnije svakodnevnice stvara napetu pustolovinu prepunu nedoumica, zamki i graničnih situacija. Slično je i s romanom Tonček i Točkica (1931), u kojem bogata djevojčica i njena odgojiteljica žive dvostrukim životom. Lik dječaka koji se požrtvovno brine za bolesnu majku poslužio je piscu za realističnu ali idealiziranu poantu. Roman Leteći razred (1933) govori o zbivanjima u dječačkom internatu i s mnogo topline i ljubavi crta odnose između učenika i nastavnika. Kästner je napisao i autobiografsku prozu namijenjenu djeci Kad sam bio mali dječak. Poetika jednostavnosti i životne vedrine E. Kästnera izvršila je veliki utjecaj na dječje pisce. Po riječima D. Težak, od njegove pojave » europski dječji roman je pomalo kästnerovski» .

proza; pjesme; scenograf; novinar

Enciklopedija je u postupku objavljivanja

Kastner, Erich