Nemcova, Božena (CROSBI ID 761432)

Druge vrste radova | natuknica u enciklopediji, leksikonu, rječniku i sl.

Zalar, Diana Nemcova, Božena // Hrvatska književna enciklopedija. 2008.

Zalar, Diana

Nemcova, Božena

NĚMCOVÁ, Božena, (Ńe'mcova, Božena), (pravim imenom Barbora Panklová), češka književnica, etnografkinja, folkloristica i novinarka (Beč, 4. II. 1820 – Prag, 21. I. 1862). Rođena je u siromašnoj obitelji, roditelja zaposlenih na imanju vojvotkinje Zahánjske. Djetinjstvo je provela u Ratibořicama. Nakon završenog osnovnog obrazovanja, roditelji su je poslali u jednu obrazovanu obitelj da nauči njemački i društveno vladanje. Udala se za Josefa Njemca, prosvijećena čovjeka i rodoljuba, te je zbog njegova posla selila s njime po različitim krajevima Češke. Dok su bili u Pragu 1841-1845, češki je preporod u punome jeku. Počinje sabirati narodne priče, vodi korespondenciju sa istaknutim osobama kulturnog i javnog života, radi na političkom buđenju naroda. Pedesetih godina traje politički progon njena muža nakon sloma revolucije 1848, te ona i djeca ostaju bez sredstava za život. U to vrijeme nastaje njeno kapitalno djelo Bakica, Slike iz seoskoga života ( Babička, Obrazy z venkovského života, 1855). Djelo se smatra temeljnim u razvoju novije češke književnosti. Inspirirano je spisateljičinom bakom Magdalenom Novotnom, koja je radišnošću, hrabrošću, domoljubljem, uopće bogatom osobnošću ostavila trajan utjecaj na obitelj Nemcove. Književnica je prikazala svoje djetinjstvo na vlastelinskom imanju. Uz majku opterećenu poslovima u vojvotkinjinom dvorcu, baka je odgajala Boženu i njenu braću u svjetlu jasno profilirane životne filozofije. Kroz bakičin obiteljski i društveni život prolazi široka galerija čeških likova prve polovice 19. stoljeća. Razvidno je da je Bakica nastala na prijelazu iz romantizma u realizam, jer su događaji iz stvarnog života sela i sitnog građanstva pjesnički idealizirani. Spisateljičin književni rad uglavnom je pripovjedački. Nadahnuće nalazi u umjetničkim vrijednostima narodnih pripovijetki i bajki, koje i objavljuje. U vlastitim pripovijetkama obrađuje sudbine siromašnih i unesrećenih žena iz naroda i odnos seoskog svijeta i sitnog građanstva prema plemstvu. Utjecaj Nemcove na hrvatske pisce.

književnica; etnografkinja; folkloristica i novinarka

Enciklopedija je u postupku objavljivanja

Nemcova, Božena