Lindgren, Astrid (CROSBI ID 761433)

Druge vrste radova | natuknica u enciklopediji, leksikonu, rječniku i sl.

Zalar, Diana Lindgren, Astrid // Hrvatska književna enciklopedija. 2008.

Zalar, Diana

Lindgren, Astrid

LINDGREN, Astrid [astrid li'ndgre:n] švedska književnica (Vimmerby, Små land, 14. XI. 1907-Stockholm, 28. I. 2002). Rođena na imanju Näs s okolicom bogatom prirodnim ljepotama, gdje je provela vedro i sadržajno djetinjstvo. Nakon završetka srednje škole nastanila se u Stockholmu gdje je studirala jezike i radila raznolike poslove, a najduže kao lektorica i urednica u nakladničkoj kući. Svjetsku slavu doživjela je ponajprije zahvaljujući trima knjigama o djevojčici Pipi Dugoj Čarapi, od kojih je prva objavljena 1944. godine. Pipi utjelovljuje slobodan dječji duh koji čini smiješnim i žaljenja vrijednim licemjerje, uskogrudnost i ograničenost odraslih. Ponekad su mane drugih likova direktno ismijane uz pomoć Pipine mašte i ljubopitljivosti, ali to je uvijek dobronamjerno i uz humorističku poantu. Ona živi sama u svojoj kući, a društvo joj prave kućni ljubimac majmun i konj. Realistična potka priče već time je donekle stilizirana, a fantastika proistječe iz Pipine nadnaravne snage. Došavši u mali gradić, ona se veže uz dvoje « fino odgojene» djece iz susjedstva i spisateljica tako stvara mogućnost da Pipina izokrenutost i neobičnost, te običaj da govori i čini ono što je drugoj djeci zabranjeno, jače dođu do izražaja. Po izgledu i držanju Pipi je antilik ljupkim i milim djevojčicama iz većine priča, a s druge strane utjelovljenje je svega onog čega u djetinjstvu nema: ona je potpuno samostalna, vrlo bogata, silno jaka i sasvim slobodna. Mi, djeca Graje male (1946) priča je o svakodnevnom životu i doživljajima skupine sasvim malene djece. Hrabra Kajsa (1950) zbirka je priča u kojoj su junaci ponekad pogođeni gubitkom obitelji ili bolešću roditelja. Spisateljica se ne ustručava iskreno progovoriti o životnim teškoćama i osjećajima malenih, a sve iz njihove perspektive. Likovi su joj izvrsno psihologizirani. Astrid Lindgren objavila je više od četrdeset knjiga.Utjecaj, prijevodi i izdanja u Hrvatskoj.

proza; likovi djece

Enciklopedija je u postupku objavljivanja

Lindgren, Astrid