Racionalizacija metoda rada u tehnološkom procesu šivanja (CROSBI ID 349946)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Kirin, Snježana Racionalizacija metoda rada u tehnološkom procesu šivanja / Dragčević, Zvonko (mentor); Zagreb, Tekstilno-tehnološki fakultet, . 2007

Kirin, Snježana

Dragčević, Zvonko

Racionalizacija metoda rada u tehnološkom procesu šivanja

Provedeno je istraživanje oblikovanja radnih mjesta i metode rada u odjevnoj industriji tijekom izvođenja dominantnih tehnoloških operacija šivanja odjeće. Oblikovanje radnih mjesta u skladu s antropometrijskim razmjerom radnika koji izvodi tehnološku operaciju, te odabirom optimalne metode rada, osigurava se kraće vrijeme izvođenja tehnološke operacije, te postiže minimalno statičko i dinamičko opterećenje radnice. U teorijskom dijelu magistarskog rada dan je osvrt je na oblikovanje radnih mjesta u tehnološkom procesu šivanja u odnosu na radnu sjedalicu, visinu radne površine, radne i vidne zone, radne uvjete i organizaciju rada. Opisan je postupak oblikovanja radnih mjesta u tehnološkom procesu šivanja s obzirom na usklađenost dimenzija radnog mjesta s antropometrijskim izmjerom radnika. Detaljno su opisane OWAS i OADM metoda koje su koriste za analizu rada i radnog opterećenja u tehnološkom procesu šivanja. Dat je opis računalnog programa ERGOPlan koji se koristi za analizu rada i ergonomsko oblikovanje radnih mjesta u području odjevnog inženjerstva. Prikazan je MTM sustav unaprijed određenih normalnih vremena prema čijim postavkama se definiraju metode rada na radnim mjestima. U poglavlju koje obrađuje metodiku rada istražuje se oblikovanje radnih mjesta, metode rada i radnog opterećenja prilikom izvođenja složenih tehnoloških operacija šivanja. Za analizu rada odabrane su tri tehnološke operacije šivanja dječje majice i hlača iz realnog proizvodnog procesa. U sklopu analize rada postojećih radnih mjesta analizirana je struktura i vrijeme izvođenja tehnološke operacije, dok je OADM i OWAS metodom utvrđeno radno opterećenje. Za granične radne položaje izmjereni su kutevi zakrivljenja kralježnice i glave. Na temelju dobivenih parametara izvedeno je preoblikovanje radnih mjesta konvencionalnom metodom, te je utvrđena optimalna metoda rada primjenom MTM sustava. Pomoću računalnog programa ERGOPlan, odnosno njegovim modulima ERGOMas i ERGOMan, provjereni su rezultati dobiveni konvencionalnom metodom, uz statičku i dinamičku analizu radnih mjesta.

odjevno inženjerstvo; tehnološka operacija šivanja; oblikovanje radnih mjesta; metoda rada; radno opterećenje

Rationalization of Working Methods in the Technological Sewing Process

garment engineering; technological operation of sewing; workplace design; method of work; work load