Čitanje filozofskih tekstova (CROSBI ID 141474)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)

Mužić, Josip Čitanje filozofskih tekstova // Metodički ogledi, 14 (2007), 1; 49-59

Mužić, Josip

Čitanje filozofskih tekstova

Kao što postoji podjela znanosti na razne discipline tako možemo razvrstavati i znanstvene tekstove. Ovdje nas zanima filozofsko djelo sa gledišta čitatelja. Ono ima svoje zakonitosti koje traže da ih se ima u vidu kod čitanja. Prije svega treba učiniti odmak od navika i očekivanja stečenih u susretu sa drugim vrstama tekstova i pripremiti se na jednu posebnu dinamiku rada. To uključuje staviti tekst u središte i posvetiti mu maksimalnu pažnju, računati na sporost i zauzetost u čitanju sa ciljem da se shvati i usvoji tuđu filozofsku misao u njenom nastajanju i razvoju. Možemo razlikovati tri faze u obradi filozofskog teksta. Prvo dolazi proučavanje koje traži najviše angažmana. Osnovno je shvatiti autorovu misao učinivši podrobnu analizu, povezujući razne dijelove i na kraju uspijevajući sagledati sažeto cjelinu. Druga faza je objašnjenje. Kod nje se očekuje da čitatelj pokaže sposobnost vjernog tumačenja i prenošenja drugima onoga sa čim se susreo razlučujući važno od nevažnog, osvjetljavajući teze i strukturu koju tvore te argumente koji ih potkrjepljuju. Zadnja faza je vrednovanje. U njoj se traži davanje vlastitog doprinosa kako preko kritičkog osvrta na autorove postavke tako i preko prosudbe valjanosti njegovih premisa i zaključaka ne ustežući se dovoditi samog sebe i svoje stavove u pitanje.

dijalog ; filozofsko djelo ; proučavanje teksta ; vrednovanje teksta

Reading philosophical texts

dialogue ; philosophical texts ; text analysis ; text evaluation