Comparison between theoretical and experimental models in classification of rhytmic gymnastics elements (CROSBI ID 142606)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Furjan Mandić, Gordana ; Živčić, Kamenka ; Kondrič, Miran ; Miletić, Đurđica Comparison between theoretical and experimental models in classification of rhytmic gymnastics elements // International journal of physical education, XLII (2005), 4; 168-176

Furjan Mandić, Gordana ; Živčić, Kamenka ; Kondrič, Miran ; Miletić, Đurđica

Comparison between theoretical and experimental models in classification of rhytmic gymnastics elements

Istraživanje je učinjeno u cilju analize elemenata ritmičke gimnastike, A i B grupa. Elementi su pomoću taksonomske analize razvrstani u homogene skupine, a nakon toga je utvrđena sukladnost između dobivenih taksona i teoretskog modela gupiranja elemenata ritmičke gimnastike. Uzorak objekata sačinjava 108 tjelesnih elemenata, iz težinskih grupa A i B (Bodovni pravilnik RG, 2001), koji su opisani s 33 atributa. Komponentnom analizom uz Guttman-Kaiserov kriterij dobiveno je deset značajnih latentnih dimenzija, interpretiranih kao: jednonožni skokovi, pokretljivost kralješnice, frontalna gibljivost, kretanje slobodne noge, pomoć ruku, rotacije tijela, sunožni skokovi, pretklon tijelom, ostali skokovi i specifični elementi. U svrhu detekcije hijerarhijskog združivanja upotrebljena je Wardova metoda, koja je omogućila detekciju grupa na tri razine. Na prvoj razini utvrđeno je osam grupa, na drugoj četiri, a na trećoj dvije grupe. Ovakva podjela u potpunosti odgovara klasifikaciji elemenata teoretskog modela. Utvrđeno je da se grupe razlikuju na osnovi kretanja tijela i ekstremiteta po ravninama, angažiranosti mišićnih skupina, vrsti oslonačne površine te načinu odražavanja s podloge. Podudarnost grupa određena je izračunavanjem koeficijenta kongruencije između eksperimentalnih i teoretskih taksona. Vrijednosti kosinusa kuteva izračunate su između svih taksona unutar istih modela grupiranja (dvije, četiri, osam grupa elemenata), a nakon toga između svih taksona elemenata ritmičke gimnastike međusobno. Dobiveni rezultati navode na zaključak da je objektivno utvrđivanje grupa elemenata u ritmičkoj gimnastici vrlo zahtjevano, i ograničeno prirodom i brojem atributa kojim su elementi opisani. Međutim, na ograničenom broju atributa i ograničenom broju elemenata ritmičke gimnastike, evidentno je da postoji nekoliko ravnopravnih kriterija prema kojima se elementi tehnike mogu grupirati. Eksperimentalni modeli svrstavanja elemenata temeljem procjene prisustva ili važnosti pojedinih atributa, korišteni u ovom radu, sadrže obilježja elemenata, koje bi bilo teško ili gotovo nemoguće objektivno izmjeriti.

rhytmic gymnastics ; analysis ; elements

XLII (4)

2005.