Vuze vekivečne. Masovni mediji, revitalizacija leksika i kontrolabilnost semantike. (CROSBI ID 142730)

Žanić, Ivo Vuze vekivečne. Masovni mediji, revitalizacija leksika i kontrolabilnost semantike. // Hrvatski, 5 (2007), 2; 91-117

Žanić, Ivo

Vuze vekivečne. Masovni mediji, revitalizacija leksika i kontrolabilnost semantike.

Rad prikazuje kako je u devedesetim godinama 20. st. Hrvatsko društvo političkih zatvorenika u svom glasilu i javnim istupima vodstva i članova promicalo arhaizam "uznik" kao ekspresivnu oznaku paralelnu neutralnoj oznaci "politički zatvorenik" za Hrvate koji su u Jugoslaviji suđeni zbog političkih uvjerenja. Budući da se s vremenom oživljenica raznim kanalima i s različitim autorskim motivacijama proširila u cijelu sferu javne komunikacije i među raznolike njezine aktere, ta socijalno-interesna grupa više nije mogla kontrolirati takvu njezinu konotacijsku vrijednost, pa su se njome počeli imenovati i krimininalci. Sljedeći razvojni stupanj nastao je kada su je, kao kolokaciju "ha(a)ški uznik", počeli preuzimati masovni mediji u Bosni i Hercegovini, Srbiji i Crnoj Gori. Na taj je način jedan poetizam u relativno kratku vremenu posve izgubio ekspresivnost, te postao tehnički termin za označavanje svih osoba, ne samo pritvorenih, i ne samo Hrvata, koje su na bilo koji način došle pod pravni tretman suda u Haagu zbog djelovanja u postjugoslavenskim ratovima.

revitalizacija leksika - javna komunikacija - masovni mediji - leksikalizacija - stilska neutralnost - stilska ekspresivnost - arhaizmi - poetizmi

Ovaj je rad u općem metodološkom polazištu, te manjem dijelu građe oslonjen na rad istog autora "A Word-Meaning Shift in Media Discourse in Croatia 1990-2003. (Case Study of a Discoursive Strategy)", objavljen 2004, v. bibl. jedinicu 117335 u ovom popisu. No, bitno veći vremenski i prostorni obuhvat građe, što je urodilo i drugačijim interpretacijama, pogotovo u komparativnoj perspektivi, te šira teorijska podloga, čine ga zapravo novim, samostalnim radom.

Eternal Fetters. Mass media, lexis revitalisation and semantic controllability

lexis revitalisation - public communication - mass media - lexicalisation - stylistic neutrality - stylistic expressivity - archaisms - poeticisms

5 (2)