Modificirana metoda grupiranja ansambla prognoza Europskog centra za srednjoročne prognoze vremena (ECMWF) (CROSBI ID 350860)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Matjačić, Blaženka Modificirana metoda grupiranja ansambla prognoza Europskog centra za srednjoročne prognoze vremena (ECMWF) / Bencetić Klaić, Zvjezdana (mentor); Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb, . 2008

Matjačić, Blaženka

Bencetić Klaić, Zvjezdana

Modificirana metoda grupiranja ansambla prognoza Europskog centra za srednjoročne prognoze vremena (ECMWF)

Pouzdanost srednjoročne numeričke prognoze tijekom prognostičkog razdoblja očekivano opada, što je posljedica postojanja nepouzdanosti u početnim uvjetima i nepouzdanosti samog modela. Činjenica da male varijacije u početnim uvjetima mogu uzrokovati značajne promjene u srednjoročnoj prognozi vremena dala je poticaj razvoju ideje o prijelazu na korištenje ansambla prognoza, a time i probabilističkom pristupu prognozi vremena. Ansambl prognoza (Ensemble Prediction System, EPS) Europskog centra za srednjoročne prognoze vremena (European Centre for Medium Range Weather Forecasts, ECMWF) se temelji na pretpostavci da nepouzdanosti u analizi početnih polja mogu dovesti do različitih prognoza, tj. da male pogreške u početnim meteorološkim uvjetima mogu utjecati na razvoj vremena na sinoptičkoj skali tijekom 10-dnevnog prognostičkog razdoblja. ECMWF EPS se sastoji od 51 srednjoročne prognoze: jedna (kontrolna) dobivena iz neporemećenih uvjeta, te 50 perturbiranih samostalnih prognoza dobivenih iz varijacija početnih meteoroloških uvjeta kreiranih korištenjem metode singularnih vektora. Jedan od načina obrade tako velikog broja prognoza EPS-a je grupiranje sličnih individualnih prognoza u ograničeni broj grupa. Praktična primjena grupiranja prognoza operativnom metodom ECMWF-a pokazala se nezadovoljavajućom za naše potrebe jer se često javlja samo jedna grupa, iako prema analizama individualnih prognoza iz cijelog ansambla ima izgleda za postojanje više grupa. U radu je definirana, testirana i diskutirana modificirana metoda grupiranja ansambla prognoza ECMWF-a. Za razliku od operativne metode, primjena modificirane metode grupiranja rezultira razdvajanjem ansambla na veći broj grupa . Srednjak najnapučenije grupe u prosjeku daje bolji rezultat od samog srednjaka ansambla. Pokazalo se da ne postoji jedinstveni parametar grupiranja za sva prognostička polja, već ga treba odabrati ovisno o traženom produktu, kao i domeni iznad koje će se postupak provoditi. Posebno ispitivanje provedeno je za oborinu: prognoza akumulirane 24-satne oborine na temelju rezultata grupiranja pokazala je najbolje rezultate za parametar grupiranja t850 (temperatura na 850 hPa) iznad dvije novodefinirane lokalne prostorne domene, što je posebno uočljivo za ekstremne minimalne i maksimalne količine oborine.

grupiranje; srednjak grupe; srednjak ansambla

Modified clustering method of ECMWF ensemble forecasts

clustering; cluster mean; ensemble mean