Oduzimanje crkvenih matičnih knjiga u Hrvatskoj u vrijeme komunizma (CROSBI ID 144630)

Akmadža, Miroslav Oduzimanje crkvenih matičnih knjiga u Hrvatskoj u vrijeme komunizma // Croatica Christiana periodica : časopis Instituta za crkvenu povijest Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilista u Zagrebu, 61 (2008), 103-122

Akmadža, Miroslav

Oduzimanje crkvenih matičnih knjiga u Hrvatskoj u vrijeme komunizma

Nakon preuzimanja vlasti 1945. godine komunističko vodstvo je krenulo u izradu novih zakona koji su bili u skladu s komunističkom ideologijom. Neki od tih zakona regulirali su i crkveno-državne odnose, te utjecali na dotadašnju praksu djelovanja Crkve u onim područjima koji su se podudarali i sa pojedinim državnim poslovima. Jedan od tih zakona regulirao je pitanje matičnih knjiga, koje su do tada, u pravilu, vođene samo od starne crkvenih vlasti. Zakonom o državnim matičnim knjigama od 1. travnja 1946., sve crkvene matične knjige morale su biti predane državnim matičarima. Međutim, predstavnici državnih vlasti zaduženi za provedbu navedenoga Zakona, često su što zbog pogrešnog tumačenja, što namjerno zlorabili navedeni zakon te oduzimali i one crkvene knjige koje su bile čisto crkvenog karaktera, kao npr. stališi duša, stare glagoljske knjige i sl. To je izazivalo oštre prosvjede crkvenih vlasti koje su zahtijevale povratak navedenih knjiga. U siječnju 1949. objavljen je novi Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državnim matičnim knjigama kojim je bilo predviđeno novčano kažnjavanje ili kažnjavanje popravnim radom vjerskih predstavnika koji izvrše nove ili naknadne upise u matične knjige koje su zaključene. Predviđeno je bilo i oduzimanja matičnih knjiga od vjerskih predstavnika i predaja tih knjiga na čuvanje nadležnom matičaru. Također je bilo zabranjeno krštenje djece ili pogreb obaviti prije nego se podaci o rođenom ili umrlom unesu u državne matične knjige. Predstavnici državnih i crkvenih vlasti različito su tumačili navedeni Zakon, što je dovodilo do problema u provedbi Zakona te vrlo čestih kažnjavanja svećenika, pa čak i retroaktivno. To je izazvalo negodovanje i prosvjede crkvenih vlasti, pa su navedene odredbe ukinute Krivičnim zakonom u srpnju 1951., te su se od tada krštenja ili pogrebi mogli obaviti i prije nego se rođenje ili smrt prijave državnom matičaru. Međutim, problem povrata oduzetih matičnih knjiga time nije riješen te su se sporenja u svezi s tim nastavila i narednih godina.

Katolička crkva; država; matične knjige

COFISCATION OF ECCLESIASTICAL REGISTERS IN CROATIA DURING THE COMMUNISM REGIME

Catholic Church; State; Registry books