Zavičajno-etnomentalitetna funkcija interferencije hrvatske usmene i pisane dječje književnosti - prilog strategiji očuvanja identiteta hrvatskog jezika u osnovnoškolskim čitankama (CROSBI ID 542067)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Hranjec, Stjepan ; Kos-Lajtman, Andrijana
hrvatski
Zavičajno-etnomentalitetna funkcija interferencije hrvatske usmene i pisane dječje književnosti - prilog strategiji očuvanja identiteta hrvatskog jezika u osnovnoškolskim čitankama
Uviranje usmene književnosti u dječju povijesna je i poetička činjenica. Osim što obiljem primjera posvjedočujemo njihove suodnose u proteklim stoljećima, zapažamo i posve određene funkcije toga međuprožimanja, motivirane stilski i svjetonazorski. Rad je nastao kao nastavak istraživanja odnosa usmene i pisane hrvatske književnosti u našim osnovnoškolskim čitankama viših razreda. Istraživanje je dovelo do uvida u raznolikost funkcija koje se mogu prepoznati u diskursima nastalim specifičnim dodirima usmenih i pisanih poetičkih modela. Ovdje se rasvjetljuje u tekstovima naših čitanki najzastupljenija funkcija spomenutog tipa diskursa, funkcija regionalizacije, tj. funkcija ocrtavanja raznolikih etnomentaliteta. Razmatraju se viševrsni suodnosi koje pojedini autorski književni diskursi uspostavljaju s usmenoknjiževnim modelima. Ispituju se načini ostvarivanja interferencijskih procesa te višestrukost njihovih učinaka (pregled različitih tipova regionalizacije), osobito s obzirom na specifičan recepcijski kontekst (mladi recipijent). Temeljna postavka na kojoj se rad zasniva jest promatranje ovakvih međupoetičkih dodira kao važne strategije u očuvanju nacionalnog književno-jezičnog identiteta, ali i strategije očuvanja narodne baštine općenito. Takvi su ostvaraji od neprocjenjive važnosti, osobito u okviru globalizacijskih procesa koji zahvaćaju sve aspekte života, pa tako i onaj kulturalni - hrvatski jezik i književnost također im ne mogu izbjeći te su upravo ovakvi tekstovi jedinstvene poveznice između suvremenog mladog čitatelja i duhovnih iskustava koja smo baštinili od predaka.
usmena književnost; pisana književnost; interferencija; regionalizacija; književno-jezični identitet
nije evidentirano
engleski
The Function of Ethnic Mentality of the Interference between Croatian Oral and Children's Literature - Toward a Strategy of Preserving the Identity of the Croatian Language in Primary School Readers
nije evidentirano
oral literature; written literature; interference; regionalization; identity of literature and laguage
nije evidentirano
Podaci o prilogu
61-78.
2009.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Konferencijski zbornik Drugog specijaliziranog znanstvenog skupa: Rano učenje hrvatskoga jezika 2 = Conference proceedings of The Second Special Focus Symposium on the Early Learning of Croatian Language
Pavličević-Franić, Dunja ; Bežen, Ante
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI)
978-953-7210-18-2
Podaci o skupu
Nepoznat skup
pozvano predavanje
29.02.1904-29.02.2096