Demokracija i demokratizacija (CROSBI ID 5660)

Maldini, Pero Demokracija i demokratizacija. Dubrovnik: Sveučilište u Dubrovniku, 2008

Maldini, Pero

Demokracija i demokratizacija

Knjiga se bavi s dva aspekta suvremene demokracije. Riječ je o demokraciji kao konceptu i demokratizaciji kao procesu. Prvi obuhvaća normativno određenje (vrijednosnu, ideološku i političku osnovu demokracije kao političkoga poretka) i temeljna obilježja suvremene liberalne demokracije. Drugi, znatno obuhvatniji i kompleksniji, razmatra pitanja demokratizacije, njezinih uzroka, nužnih preduvjeta, oblika uspostave, održanja i razvoja demokratskih poredaka u suvremenim društvenim uvjetima, posebno u kontekstu postkomunističkih društava. U okviru potonjeg aspekta nastoje se identificirati ključni činitelji demokratizacijskog procesa na temelju kojih se demokracija može postići (oni koji demokraciju omogućuju i potiču i oni koji je onemogućuju i koče), i objasniti zašto su rezultati suvremenih pokušaja demokratizacije toliko različiti. Struktura knjige obuhvaća devet poglavlja i deseto zaključno. Prva dva raščlanjuju pojmove, daju prikaze osnovnih teorijskih pristupa i konceptualiziraju demokraciju i demokratizaciju, dok ostalih sedam poglavlja tematiziraju različite, ali međusobno vrlo povezane aspekte procesa demokratizacije. Tako treće poglavlje kritički propituje temeljne pretpostavke tranzicijske teorije, njezine dosege i primjenjivost u analizi procesa demokratizacije u postkomunističkim društvima. Četvrto poglavlje tematizira uvjetovanost procesa demokratizacije sociostrukturnim i sociokulturnim činiteljima. Peto poglavlje upućuje na probleme demokratske tranzicije i usredotočuje se na razvojni diskontinuitet tranzicijskih (osobito postkomunističkih) društava i nepodudarnost političke kulture s političkom strukturom demokratskog poretka kao jednim od temeljnih problema demokratske konsolidacije. U šestom poglavlju upozorava se na važnost političke potpore procesu demokratizacije, to jest odnosa političkog povjerenja i demokracije. Sedmo poglavlje govori o središnjoj ulozi i važnosti razvijenoga građanskog društva kao temelja djelotvornoj demokraciji i ključnog preduvjeta za njezin razvoj u tranzicijskim društvima. Osmo poglavlje razmatra konstituciju i funkcije sfere javnosti u demokratskom političkom sustavu, te djelovanje medija. U devetom se poglavlju raspravlja o utjecajima vanjskih činitelja na proces demokratizacije, poglavito procesa globalizacije i međunarodnog okruženja kao konteksta odvijanja društvenih i političkih promjena u tranzicijskim društvima. U desetom poglavlju daju se zaključna razmišljanja o ovoj problematici.

Demokracija; demokratizacija; modernizacija; tranzicija; politički; institucionalni; strukturni i kulturni preduvjeti demokracije

Democracy and Democratization

Democracy; democratization; modernization; transition; political; institutional; structural and cultural prerequisites of democracy