Daruvarski antički umjetnički arheološki artefakti (CROSBI ID 762488)

Druge vrste radova | ostalo

Schejbal, Berislav Daruvarski antički umjetnički arheološki artefakti // predavanje za sudionike likovne kolonije. 1992.

Schejbal, Berislav

Daruvarski antički umjetnički arheološki artefakti

U Daruvaru, arheološkom lokalitetu rimskog municipija Aquae Balissae i upravnom središtu naroda Jaza pronađeno je desetak kamenih umjetničkih artefakata. Od klesarskih dijela to su nadgrobni spomenici s reljefnim prikazima pokojnika ili mitoloških tema, žrtvenika s reljefnim prikazom Silvana i nimfi, dva manja oštećena kipa (Ikar i Jupiter), jedan antefiks s prikazom lavova i meduze-dio nadgrobnog spomenika, te jedna ranokršćanska (romanička?) krstionica s motivima ptica i izvora života. Svi se mogu okarakterizirati kao primjeri provincijalne umjetnosti. Od arheoloških nalaza izrađenih od drugih maetrijala ističu se i fragmenti rimskog brončanog konjaničkog kipa (kopito, rep, trbuh) nadnaravne veličine cara Gordijana III, vjerojatno izliven u nekom većem metalurškom rimskom centru. Međutim, najpoznatije i najvrednije umjetničko dijelo, odnosno arheološki nalaz je mrežasti diatretni zvonoliki pehar Vas diatretum Daruvarense, vjerojatno porijeklom iz rimskih koelnskih staklarskih radionica. Danas se nalazi u Kunsthistorische Museum u Beču. Sva navedena umjetnička dijela pronađena su u središtu grada Daruvara-Kupališnom parku i brežuljku Rimski tabor-Stari Slavik, arheološkoj zaštićenoj zoni. Još jedan kameni artefakt nalazi se danas u atriju Arheološkog muzeja u Zagrebu. To je mramorni ranokršćanski sarkofag s reljefnim motivima vinove loze i pantera. Sarkofag ima posebnu mramornu bazu ukrašenom kimation motivima kao jedini takav nalaz u RH. Vjerojatno je dopremljen iz većeg klesarskog rimskog provincijalnog centra, možda Ptuja. Pronađen je u selu Veliki Bastaji, u podzemnoj grobnici ukrašenoj mramornim pločama s uklesanim alegorijskim ranokršćanskim heksametrima koje su svijetski raritet. Neki sačuvani fragmenti ploča danas se nalaze uzidane u holu dvorca grofova Jankovića Daruvarskih.

Daruvar; Aquae Balissae; arheologija; nalazi; umjetnost; majstori; klesarstvo; artefakti; staklo; diatreta; bronca

Likovna kolonija je održana u Centru Rudolf Štajner- centru za odgoj djece s posebnim potrebama. Terensko predavanje je održano 20. 1. 1992. u parku dvorca grofova Jankovića i Kupališnom parku u Daruvaru

The Daruvar's Archaeological Arts Artefacts from Antiquity

Daruvar; Aquae Balissae; archaeology; findings; arts; craftsmens; stone-mansonry; glass; diatretum; bronze

predavanje za sudionike likovne kolonije