Premijere 06: Anamarija Obradović (CROSBI ID 762635)

Druge vrste radova | izložba

Prančević, Dalibor Premijere 06: Anamarija Obradović // Pučko otvoreno učilište u Splitu. 2008.

Prančević, Dalibor

Premijere 06: Anamarija Obradović

Mnogi umjetnici mlađe generacije posuđuju slikarske module proteklih vremena. Iskustva mahom crpe iz tradicije umjetnosti koja je istraživala fenomen potrošačkog društva. Participirajući u brzoj izmjeni životnog ritma i protoku informacija umjetnici fokusiraju pažnju na predmete svakodnevne uporabe. Upravo značenje njihova odabira ono je što postaje zanimljivim. Predstavljanje predmeta u znaku repeticije intrigiralo je umjetnike kroz povijest. Takav način predstavljanja svakako potiče razmišljanje o značenju umnožena predmeta. Estetika repeticijskog niza kakvu zatičemo u većini trgovačkih objekata inicijalan je impuls umjetničkog djelovanja Anamarije Obradović, a razloga tomu može biti više. Zadržimo se trenutno na nemogućnost odabira predmeta – potrošačkih kolica! Naime pojava tog predmeta sračunata je isključivo na pragmatičnu kategoriju. Volja za estetskom prosudbom pojedinačnog predmeta često ostaje inertna. Dizajnirana su kako bi se uklopila u niz i bila praktično primijenjena a ne estetski prosuđena. Uzimamo prva kolica koja su dostupna ; mogućnost izbora se ne preporuča! Reakcija nastupa tek kada je praktičnost dokinuta, odnosno kada kolica nisu za uporabu. Valja se zapitati kakvih je karakteristika sadržina kolica? Ona na slikama Anamarije sasvim izostaje! Potrošačka košarica sintagma je koja se vrlo često upotrebljava kada se raspravlja o suvremenom društvu orijentiranom na potrošnju. Stoga se ne treba čuditi što umjetnica kao uporište interesa pronalazi upravo u kolicima namijenjenim potrošačima, interpretirajući ih u tradicionalnom likovnom mediju. Bilo da su poredana u nizu ili predstavljena kao pojedinačan predmet kolica na ovim slikama karakterizira praznina. Umjetnica se kritički osvrće na kontradikcije koje nudi suvremeno konzumerističko društvo. Dok se socijalna slika većine stanovništva ocjenjuje kao nepovoljna dotle se nizovi potrošačkih kolica povećavaju. Povećava se i broj predmeta svakodnevne uporabe koje nam kao imperative nameću sugestivno sročeni reklamni blokovi. Prazna kolica zasigurno impliciraju neimaštinu. No kada bi kolica bila i pretrpana gomilom predmeta odražavala bi sliku ne nužno bogatog društva koliko društva opsjednutog pukom materijalnom vrijednošću. Duhovna neimaština pokušava se kompenzirati gomilanjem, a dupkom su ispunjena poznata kolica Duane Hansona, umjetnika koji je desetljećima prije transponirao svakodnevnicu jednog potrošača u galerijski prostor. Posvemašnja neimaština koju zatičemo u svakodnevici postaje osnovom pristupa problematici koju razrađuju slike Anamarije Obradović.

Anamarija Obradović; slikarstvo; Split; potrošačko društvo

Premiere 06: Anamarija Obradović

Anamarija Obradović; painting; Split; consumer society