Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) (CROSBI ID 351749)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Kuvač Kraljević, Jelena
Kovačević, Melita
Erdeljac, Vlasta
hrvatski
Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
U ovome se radu u sklopu kompeticijskoga modela kao funkcionalno-interaktivnoga modela utemeljenom na ograničenju, opisala sintaktička obrada u djece urednoga jezičnoga razvoja od prvoga do četvrtoga razreda te u devetogodišnje djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT). S obzirom da isti model naglašava važnost jezičnoga ulaza za jezični razvoj analizirani su govorni i pisani korpusi. Sve tri postavljene nezavisne varijable ovoga istraživanja analizirane su na temelju istih ključeva: padež, živost, broj i slaganje prema broju. Valjanost je tih četiriju ključeva promatrana prvo u ulaznome jeziku, a zatim su ortogonalnim nacrtom oblikovane rečenice na kojima je procijenjena sposobnost sintaktičke obrade kod djece uredna jezičnoga razvoja i djeca s posebnim jezičnim teškoćama. Ispitivanje je provedeno u stvarnome vremenu čime se nastojala simulirati jezična obrada kakvoj su svakodnevno izloženi svi govornici, što znači automatski, nesvjesno i brzo. Na taj je način moguće promatrati kako se s porastom kronološke dobi mijenja jakosti ključeva koja se prema kompeticijskome modelu treba približavati te u jednom trenutku postati istovjetna s valjanosti ključeva hrvatskoga jezika. Podatci ovoga ispitivanja upućuju na sljedeće zaključke: - bez obzira na razlike u ostvarivanju govornog i pisanoga jezika redoslijed je jakosti ključeva isti u oba korpusa ; - s porastom dobi jača vrijednost gramatičkih ključeva pa starija djeca (djeca u trećem i četvrtome razredu) odluku o vršitelju radnje donose isključivo oslanjanjem na te ključeve ; - s porastom dobi jezična obrada u djece postaje sve sličnija obradi odraslih govornika što znači da djeca počinju preispitivati obradu i vlastite odluke ; - djeca s PJT pojedinačno obrađuju jezične ključeve bez da ih stavljaju u međusobne odnose ; - djeca s PJT imaju poteškoća s primjenom jezičnoga znanja.
kompeticijski model; ključ; valjanost ključa; jakost ključa; jezični razvoj; sintaktička obrada; djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
nije evidentirano
engleski
Competition model of language development: on example of language processing in Croatian
nije evidentirano
Competition model; cue; cue validity; cue strength; language development; syntactic processing; children with Specific Language Impairment (SLI)
nije evidentirano
Podaci o izdanju
225
16.12.2008.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb