Istraživanje problematike primjene MDF ploča u izradi lakiranih dovratnika (CROSBI ID 351757)

Jambreković, Tajana Istraživanje problematike primjene MDF ploča u izradi lakiranih dovratnika / Jambreković, Vladimir (mentor); Španić, Nikola (neposredni voditelj). Zagreb, . 2008

Jambreković, Tajana

Jambreković, Vladimir

Španić, Nikola

Istraživanje problematike primjene MDF ploča u izradi lakiranih dovratnika

U ovom radu izvršena su istraživanja bazirana na konkretnom problemu drvnotehnološke prakse tvrtke koja proizvodi dovratnike od srednje gustih ploča vlaknatica (MDF) proizvođača K. Vidljive stranice MDF dovratnika površinski su lakirane bijelim poliuretanskim lakom. Tridesetak dana nakon ugradnje došlo je do pojave dužnih pukotina na bočnim stranicama dovratnika. U istraživanju pojave navedenih pukotina ispitana su tehnička svojstva i koncentracija slobodnog formaldehida MDF ploča originalnog dovratnika proizvođača K, MDF ploča istog proizvođača iz pogona proizvodnje dovratnika, MDF ploče proizvođača H, te lakiranih eksperimentalnih MDF ploča oba proizvođača. Struktura lakirane površine i površinske pukotine testirane su na tankim letvicama debljine 5 mm koje su ispiljene iz bočnih stranica eksperimentalnih uzoraka, te uzoraka originalnog dovratnika. Test je izvršen nanošenjem 97% - tne sulfatne kiseline (H2SO4) na površinu uzoraka, te originalnog dovratnika. Djelovanjem kiseline destruiran je završni sloj laka, a pigmentirani temelj s ostalim dodacima je sastrugan sa površine. Zatim je na površinu nanesen jod koncentracije c (&frac12 ; I2) = 0, 1 mol/L Na temelju izvršenih istraživanja uzročnika pucanja lakova na debelim MDF pločama za izradu dovratnika postavljeni su vrijedni zaključci. MDF ploča proizvođača K od koje je izrađen originalni lakirani dovratnik KD, ploče koje se nalaze u složajima u pogonu proizvođača MDF dovratnika, neovisno o proizvođaču MDF ploča K ili H, tr eksperimentalne ploče s oznakom HE, proizvođača MDF ploča H, ne zadovoljavaju zahtjeve norme HRN EN 622-5 za ploče vlaknatice za opću uporabu u suhim uvjetima (tip MDF). Eksperimentalne ploče s oznakom KE, proizvođača MDF ploča K, jedine zadovoljavaju zahtjeve normi HRN EN 622-5 za ploče vlaknatice za opću uporabu u suhim uvjetima (tip MDF). Lakirani film originalnog lakiranog dovratnika proizvođača MDF ploča K, nema sloj dvokomponentnog poliuretanskog bezbojnog temelja ili je nanesen u neznatnoj količini, ima samo dvokomponentni poliuretanski bijeli temelj te poliuretansku dvokomponentnu polumat lakboju. Pucanje lakiranih filmova uočeno je na bočnim stranicama originalnog lakiranog dovratnika KD i eksperimentalnog MDF materijala HE, proizvođača H, dok je na plohama lakirani film ostao cjelovit. Pucanje lakiranog filma na bočnim stranicama posljedica je dubinskih pukotina u strukturi MDF ploče, koje se javljaju oko mjesec dana od lakiranja. Eksperimentalne ploče s oznakom KE, proizvođača MDF ploča K, imaju optimalan sloj dvokomponentnog poliuretanskog bezbojnog temelja, dvokomponentni poliuretanski bijeli temelj te poliuretansku dvokomponentnu polumat lakboju i na njima nisu uočene izrazitije pukotine na bočnim stranicama. Zbog nestabilne podloge pri lakiranju MDF ploča neophodan je optimalan nanos dvokomponentnog bezbojnog poliuretanskog temelja na bočne stranice. Također je neophodna potpuna zaštita dovratnika poliuretanskim filmovima, a ne samo na vidljivim stranicama, kako bi se onemogućila sorpcija vodene pare i vlage. S obzirom na zahtjevnost primjene MDF ploča u graditeljstvu za dovratnike, neophodna je primjena nosivih MDF ploča za uporabu u suhim uvjetima tipa MDF.LA, a u uvjetima povišene relativne vlage zraka neophodna je primjena ploča vlaknatica za opću uporabu u vlažnim uvjetima tipa MDF.H ili nosivih ploča za uporabu u vlažnim uvjetima tipa MDF.HLS. Tanka MDF ploča, slijepljena s debelom MDF pločom mora biti povećane otpornosti na vodu ili ploča vlaknatica iz skupine HDF ploča. Daljnja istraživanja treba usmjeriti na pronalaženje odgovora za nastajanje dubinskih pukotina u strukturi MDF ploča, kao posljedice sorpcijskih i termičkih procesa.

lakirani dovratnik; MDF ploče; poliuretanski premazi; tehnička svojstva; koncentracija formaldehida; HRN EN norme; bočne površine; pukotine lakiranih filmova; pukotine MDF ploča

Investigation of problem occurring when MDF are used to manufacture lacquered door frames

lacquered door frame; MDF; polyurethane coating; technical properties; formaldehyde concentration; HRN EN norms; side surfaces; lacquered coatings cracks; MDF cracks