Istraživanja novih sustava formaldehidnih ljepila za drvne ploče modificiranih s utekućenim drvom (CROSBI ID 351758)

Antonović, Alan Istraživanja novih sustava formaldehidnih ljepila za drvne ploče modificiranih s utekućenim drvom / Jambreković, Vladimir (mentor); Zagreb, . 2008

Antonović, Alan

Jambreković, Vladimir

Istraživanja novih sustava formaldehidnih ljepila za drvne ploče modificiranih s utekućenim drvom

Ljepila za ploče na bazi usitnjenog drva su esencijalne nedrvne komponente u proizvodnji drvnih kompozita. Danas, ova ljepila na bazi formaldehida, kao što su fenol-formaldehidne (FF) i karbamid-formaldehidne (KF) smole, su dominantne na tržištu ljepila za drvne kompozitne materijale. Sirovine za ova ljepila na bazi formaldehida su iz neobnovljive nafte i prirodnog plina. Iako trenutno nema problema u nabavci ovih sirovina, razvoj ovih ljepila iz obnovljivih prirodnih izvora će osigurati dugotrajan uspjeh u industriji drvnih kompozita i smanjiti potencijalni negativni utjecaj cijene nafte i ultimativno ograničene isporuke nafte i prirodnog plina.Vezano za gore, brojna istraživanja usmjerena su na utekućenje drva i primjenu utekućenog drva kao ljepila, odnosno lijepljenje krutih drvnih čestica s tekućim drvom. Primjenom prirodnih ljepila eliminirali bi se i problemi emisije formaldehida prisutni u kompozitima proizvedenim primjenom sintetskih formaldehidnih ljepila, što bi uzrokovalo poboljšanje ekološke čistoće ploča na bazi usitnjenog drva te daljnje proširenje integralnog iskorištenja drvnih komponenata. Stoga, predmet istraživanja ove doktorske disertacije je pronalaženje optimalnih uvjeta utekućenja drva, karakterizacije utekućenog drva, kao i njegove primjene u kombinaciji s karbamid-formaldehidnim smolama u proizvodnji eksperimentalnih ploča iverica, kao najvažnijeg predstavnika ploča iz usitnjenog drva, s ciljem poboljšanja fizikalno-mehaničkih i kemijskih svojstava samih ploča, u prvom redu smanjenja emisije slobodnog formaldehida.Drvo crne topolovine (Populus nigra L.) smo utekućili sa smjesom polihidričnih alkohola metodom kiselog katalizatora (H2SO4) kroz 120 min pri 150°C, te smo na taj način odredili najbolju smjesu reagenasa utekućenja. Od svih vrsta smjesa s polihidričnim alkoholima koje smo koristili u ovim istraživanjima, na temelju hidroksilnog broja i postotka utekućenja drva najboljom se pokazala smjesa glicerol/ H2SO4 (100/3), koja je korištena u daljnjim eksperimentima karakterizacije, kao i za sintezu modificiranih karbamid-formaldehidnih smola s utekućenim drvom UD i utekućeno drvo-formaldehidnim UDF smolama.Daljnjim istraživanjima pokazalo se da UD ne pokazuje polimerna i vezivna svojstva, te je u tom smislu priređena UDF smola (UD je dodan 36%-tni formaldehida te grijan u reaktoru na 90°C kroz 120 min), koja je zamišljena kao fenol-formaldehidna (FF) smola i to Novolak tipa, zbog polifenolnih svojstava lignina, te je pripravljena na temelju postotka sadržaja lignina drva topolovine (omjer formaldehid/fenol je projektiran na 0, 75/1).Na temelju iznesenih spoznaja, najbolje rezultate promatranih svojstava, u usporedbi s pločom bez modifikacije KF smole s UDF smolom, postigle su ploče kojima je KF smola zamjenjena s 3 do 9% UDF smole i izrađene su režimom prešanja bez predprešanja, koje su imale najmanju emisiju slobodnog formaldehida.

karbamid-formaldehidna (KF) smola; utekućeno drvo (UD); utekućeno drvo-formaldehidna (UDF) smola; ploče iverice

Researches of new formaldehyde adhesive systems for wood panels modified with liquefied wood

urea-formaldehyde (UF) resin; liquefied wood (LW); liquefied wood-formaldehyde (LWF) resin; particleboards