Godina: 2008
Raspon stranica:: 451-471
Ukupni broj stranica u knjizi:: 516
ISBN: 978-953-154-844-1
Ključne riječi: MMC, Rijeka, performans, akcije
( MMC, Rijeka, performance art, action )
Povodom retrospektivne izložbe 10 godina MMC-a – ususret 40 godina "Palacha" (MMSU, Rijeka, 4. srpanj  28. kolovoza 2007.), a u okviru izabrane teme priopćenja, interpretirala bih teoriju i praksu riječke performerske i akcionističke scene MMC-a i Galerije O.K. Kluba "Palach" kao alternativne institucije u kulturi koja se svojim programima suprotstavlja, koliko može, heteronomijama svih vrsta u umjetnosti. Članak bi dokumentirao performersku i akcionističku scenu umjetnika i umjetnica koji djeluju od sedamdesetih godina, a svojim su se performansima i akcijama uključili u praksu MMC-a (npr. Zlatko Kutnjak, Sven Stilinović) preko generacije koja je akcionistički obilježila osamdesete (npr. Krešo Mustać, punk bendovi Termiti i Grč te izvedbene geste Predraga Kraljevića Kralja i Zorana Štajdohara Zoffa kao i Damira Martinovića Mrleta i Zorana Prodanovića Prlje, sadašnjih članova grupe Let 3 koji su djelovali u bendovima Strukturne ptice, Umjetnici ulice, odnosno bendovima Let 1 i Let 2) pa sve do generacije koja je obilježila razdoblje od devedesetih – npr. Davor Dundara iz multimedijalnoga benda Adapteri, a koji je performansima posvećen svakodnevno i više-manje spontano, dakle, na ulici s obzirom da ga, kako ističe, prvenstveno zanimaju re/akcije prolaznika ; nadalje modna dizajnerica i performerica Tajči Čekada te, primjerice, Lucano Zubović-Taxist, jedan od predvodnika nove riječke subkulturne scene na kojoj se posebice ističe svojim body art akcijama u okviru kojih koristi iznimne tjelesne modifikacije, a koji je ostao zamijećen svojim prvim samostalnim performansom Kastriranje Kastra/Castro Castrato, izvedenim u Galeriji O.K. 25. listopada 2006. godine. Članak bi tako registrirao povijest, praksu i teoriju burne akcionističke i performerske nove riječke scene okupljene u MMC-u i Galeriji O.K. Kluba "Palach", a u okviru koje pored samostalno prezentiranih akcija i performansa pojedinih umjetnika i umjetnica performansa, npr. podsjetimo na Stelarcov nastup (From Zombies to Cyborgs) 7. svibnja 1999. u Galeriji O.K., koji je za sada  kako će to Damir Čargonja u katalogu Riječke devedesete (Rijeka, MMC, 2006.) apostrofirati  jedini put nastupio u Rijeci, MMC organizira Festival nove umjetnosti  FONA (od 2003. godine) i manifestacije povremenoga karaktera kao što je dan performansa. Pritom u članku će se posebna pažnja posvetiti kolektivnim performansima (npr. Reddies/Skinscraper, MMSU, 2005. ; performans Gradonačelnik Damira Čargonje, izveden na riječkom Korzu 18. veljače 2007.) i akcijama koje dominiraju na riječkoj novoj sceni Kluba "Palach".
Projekt / tema: 189-1890666-0664
Etnologija i antropologija
Upisao u CROSBI: smarjanic@ief.hr (smarjanic@ief.hr), 27. Pro. 2008. u 17:50 sati