Pojmovni iskaz: od slikovnoga do govornoga i natrag (CROSBI ID 146902)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Turković, Hrvoje
hrvatski
Pojmovni iskaz: od slikovnoga do govornoga i natrag
Veliki ruski filmaš S. Ejzenštejn pokušao je zamisliti film koji će izgledati kao rasprava, koji će zapravo filmovati Marxovu knjigu iz političke ekonomije "Kapital". Temeljne strategije koje je Ejzenštejn popisao u biti su strategije 'dijagramatizacije' konkretne filmske slike i narativnog izlaganja. U članku se razmatraju mogućnosti dijagramatizacije prikazivačke slike, razloge zašto se dijagrami koriste u verbalnim znanstvenim tekstovima, i zašto i dijagrami traže verbalnu potporu. Iako se Ejzenštejn mučio u smišljanju kako da konkretnu naraciju pretvori u apstraktno izlaganje, suvremeni obrazovni i popularno znanstveni film to rješava s lakoćom. Analizira se jedan takav primjer - serija element-filmova Radovana Ivančevića "Perspektive". Zaključak je da je pojmovno izlaganje ne samo moguće, nego naširoko postojeći tip filmskog izlaganja.
filmska teorija; slikovnost; pojmovnost; dijagramatizacija
Rad je autorova prilagodba kongresnog izlaganja izvorno pisana na engleskom i objavljena tako pod naslovom: "Pictorial into Conceptual and Reverse" (usp. bibliografsku jedinicu br. 236737).
engleski
Conceptual exposition: from pictorial to verbal and reverse
nije evidentirano
film theory; pictorial; conceptual; diagrammatization
nije evidentirano