'Grčka' filozofija' : 'krađa' sjevernoafričkog nasljeđanasljeđa? (CROSBI ID 545345)

Neobjavljeno sudjelovanje sa skupa | neobjavljeni prilog sa skupa | domaća recenzija

Zenko, Franjo 'Grčka' filozofija' : 'krađa' sjevernoafričkog nasljeđanasljeđa? // Petrić i renesansne filozofske tradicije Cres, Hrvatska, 24.09.2008-27.09.2008

Zenko, Franjo

'Grčka' filozofija' : 'krađa' sjevernoafričkog nasljeđanasljeđa?

Naslovno pitanje danas se aktualizira pretežno u Americi, ali s odjekom i u Europi. Kontroverze oko naslovnog pitanja izazvali su svojim knjigama naročito Martin Bernal (Black Athena) i George G.M. James (Stolen Legacy). Uz teme kao što su porijekla općih 'europskih' civilizacijskih, kulturnih i religijskih začetaka, autori razvijaju i teze o sjevernoafričkom porijeklu europske filozofije. Osnovna im je teza da 'grčka' filozofija ne postoji nego da je ona 'ukradena' od Egipta jer su glavni predoskatovski filozofi, pa i sam Platon studirali u Egiptu gdje su se usmeno upoznali s idejama egipatske mudrosti. Te su ideje literarno obradili na starogrčkom i na taj način ih 'prisvojili' i objavljivali kao svoju, 'grčku' filozofiju. Glavni izvori su im pritom antikni autori poput Herodota, zatim neki Platonovi tekstovi te neki crkveni oci, poput Klementa Aleksandrijskog. Na te izvore su se pozivali svi oni koji su tijekom europske kulturne povijesti, posebno u renesansi, zastupali teze spomenutih autora. Tu valja spomenuti i Franju Petrića, koji je također zdušno zastupao tezu o egipatkom porijeklu grčke filozofije, mada iz posve drugih razloga nego spomenuti suvremeni američki autori. Na te teze odgovorili su 'eurocentristički' orjentirani američki autori na čelu s profesoricom Mary Lefkovitz (Not Aut of Africa) koja sustavno pobija afrocentrističke teze o porijeklu filozofije. Ona dovodi u pitanje uvjerljivost spomenutih autora ne samo kritikom njihovih nedokazanih tvrdnji nego i njihove neznanstvene metodologije. Autorica tvrdi kako su teze afrocentrističkih autora 'opasne' jer su prodrle i na sveučilišta na kojima se studenti politički 'indoktriniraju' umjesto da se uče kritičkom razmišljanju, u čemu vidi temeljnu ulogu sveučilišta.

grčka filozofija; 'krađa'; 'sjevernoafričko naljeđe'; europocentristička kritika ;

'Greek' philosophy : 'Theft' of North-African legacy?

greek philosophy; stolen egiptian legacy; eurocentristic