Utjecaj trajnosti karbamid formaldehidnih ljepila na tehničku i ekološku prihvatljivost ploća iverica (CROSBI ID 352589)

Naglić, Marija Utjecaj trajnosti karbamid formaldehidnih ljepila na tehničku i ekološku prihvatljivost ploća iverica / Jambreković, Vladimir (mentor); Španić, Nikola (neposredni voditelj). Zagreb, . 2009

Naglić, Marija

Jambreković, Vladimir

Španić, Nikola

Utjecaj trajnosti karbamid formaldehidnih ljepila na tehničku i ekološku prihvatljivost ploća iverica

Osnovni ciljevi istraživanja usmjereni su na utvrđivanje stanja ploča iverica tijekom dvadeset sedmogodišnje uporabe kao sastavnih elemenata ormarića uredskog stolića korištenog u uredskom prostoru s centralnim grijanjem, bez ugrađene ventilacije, odnosno klima uređaja. Ispitana su fizikalna svojstva ploča iverica, s osobitim naglaskom na bubrenje, mehanička svojstva ploča iverica s naglaskom na savojnu čvrstoću i čvrstoću raslojavanja i utvrđena je koncentracija slobodnog formaldehida primjenom WKI-metode. Na osnovi izvršenih istraživanja ploča iverica furniranih hrastovim furnirom kao sastavnih elemenata navedenog korpusa ormarića pisaćeg stola utvrđeno je da je bubrenje furniranih ploča iverica izrazito nisko, prosječno 3, 25 % do 3, 86 %, što je osjetno niže u odnosu na prosječno bubrenje današnjih ploča iverica.Mehanička svojstva furniranih ploča iverica su vrlo visoka, a osobito čvrstoća raslojavanja, koja je s iznimkom gornje ploče izrazito visoka, prosječno 0, 50 MPa do 0, 61 MPa. Koncentracija slobodnog formaldehida određena WKI-24 metodom, uz primjenu jodometrijske titracije pokazuje visoke vrijednosti, osobito kod ploča lijeve strane (15, 74 mg HCHO/100 g) i desne strane (15, 85 mg HCHO/100 g) te prednje gornje ploče (19, 91 mg HCHO/100 g). Spektrofotometrijska analiza pokazuje nešto niže vrijednosti, no i nadalje vrlo visoke, prema kojima se ovaj pisaći stol s ormarićem danas ne bi mogao plasirati na tržište. Ispitne vrijednosti koncentracije slobodnog formaldehida pokazuju da vrijednosti izrazito ovise o vremenu ispitivanja vodene formaldehidne otopine nakon provođenja WKI-24 metode, zbog čega su vrijednosti analiza izvršenih dva tjedna nakon provođenja difuzijske metode osjetno niže. Zbog primjene karbamid-formaldehidne smole osjetno većeg molnog omjera karbamida i formaldehida od današnjih ploče iverice proizvedene prije tridesetak godina imaju veći emisijski potencijal u odnosu na današnje ploče iverice. Novoproizvedene ploče iverice imaju osjetno izrazitiji miris u odnosu na ploče iverice proizvedene prije tridesetak godina, no emisijski potencijal im je manji, što pokazuje da miris ne potječe od slobodnog formaldehida, što je i logično jer ljudsko osjetilo uglavnom nema senzibilitet za reakciju na tako izrazito niske koncentracije. Daljnja istraživanja treba usmjeriti na ploče iverice koje su tijekom više desetaka godina bile pod izrazitijim termičkim utjecajima i utjecajima povišene relativne vlage zraka.

Furnirane ploče iverice; slobodni formaldehid; karbamid-formaldehidne smole; bubrenje; mehanička svojstva; vrijeme uporabe ploča; WKI-24; jodometrijska metoda; spektrofotometrijska metoda

Impact durability formaldehydes urea adhesives on technical and environmental acceptability of records chipboards

Veneered particle board; free formaldehyde; carbamide - formaldehyde; mechanical properties; during the use of records; WKI – 24; iodometric titration method; spectrophotometric method