Celicanska troska umjesto prirodnih agregata u asfaltnoj mješavini (CROSBI ID 546964)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Sofilić, Tahir ; Merle, Vesna ; Peček, Nataša ; Rastovčan-Mioč, Alenka ; Ćosić, Mario
hrvatski
Celicanska troska umjesto prirodnih agregata u asfaltnoj mješavini
S obzirom da se u Hrvatskoj ocekuje znacajan porast proizvodnje celika postupkom u elektrolucnim pecima, neophodno je vecu pozornost posvetiti pitanju zbrinjavanja elektropecne troske koja kao nus-proizvod u ovom procesu nastaje u kolicini do 15 % po toni celika. Iako je po svojim fizikalno-kemijskim karakteristikama elektropecna troska svrstana u skupinu neopasnog otpada, te ju je moguce odlagati na za to predvidena odlagališta bez opasnosti po okoliš, to se rijetko primjenjuje, jer je trajno odlaganje troske skupo i zahtijeva veliku površinu, a vrijedne sastojine troske se zauvijek gube. Stoga je neophodno razmotriti elektropecnu trosku kao nus-proizvod i ne svrstavati je u metalurški otpad vec detaljno ispitati i u skladu s dobivenim rezultatima primijeniti kao vrijednu sirovinu u drugim industrijskim granama. U ovom radu su prikazani rezultati ispitivanja svojstava svježe elektropecne troske uzorkovane iz redovne proizvodnje celika u celicani CMC Sisak d.o.o., uz primjenu prethodne obrade koja obuhvaca hladenje tekuce troske na zraku i njeno gašenje vodom, drobljenje, magnetnu separaciju, usitnjavanje i granulometrijsko frakcioniranje u svrhu njene primjene u tehnologiji izrade asfaltnih mješavina. Rezultati ispitivanja geometrijskih, fizicko- mehanickih svojstava i svojstva vremenske trajnosti na uzorcima vodom i zrakom hladene elektropecne troske, te usporedbe sa vrijednostima za prirodni kamen, osigurani su minimalni uvjeti za izradu mješavina troske i prirodnog kamena koja se može primijeniti za u proizvodnji asfaltnih mješavina. U usporedbi s prirodnim eruptivnim agregatom koji se koriste u asfaltnim mješavinama na autocestama i cestama najviših razreda prometnih opterecenja, ispitana troska ima jednako dobra fizicko-mehanicka svojstva, dok je prema otpornosti na poliranje znatno bolja. Posebna pozornost dana je sadržaju slobodnog CaO, a poglavito slobodnog MgO, koji mogu uzrokovati volumnu nestabilnost, a time limitirati uporabu troske u cestogradnji. Dobiveni rezultati su zadovoljili postavljene zahtjeve prema normama HRN EN 933-1, 3, 4, 6 ; HRN EN 1097-1, 6, 8 ; HRN EN 1367-2, 5 ; HRN EN 12697-11 i HRN EN 1744-1.
otpad; troska; asfalt
nije evidentirano
engleski
Steel Slag Instead Natural Aggregate In Asphalt Mixture
nije evidentirano
waste; slag; asphalt
nije evidentirano
Podaci o prilogu
345-345.
2009.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Novak, Predrag ; Pičuljan, Katarina ; Smolec, Sonja
Zagreb: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI)
978-953-6894-38-3
Podaci o skupu
XXI. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera
poster
19.07.2009-22.07.2009
Trogir, Hrvatska