"Trijumf volje" kao trijumf nacizma. Propaganda u filmu Leni Riefenstahl (CROSBI ID 149837)

Cipek, Tihomir "Trijumf volje" kao trijumf nacizma. Propaganda u filmu Leni Riefenstahl // Međunarodne studije, 9 (2009), 1; 94-109

Cipek, Tihomir

"Trijumf volje" kao trijumf nacizma. Propaganda u filmu Leni Riefenstahl

U tekstu su ukratko izložene glavne značajke nacističke propagande i filmske industrije, a zatim se analizira način na koji film Leni Riefenstahl "Trijumf volje" prikazuje stranački kongres "Nacionalsocijalističke njemačke radničke stranke" održan u Nurnbergu 1934. godine. Pokazalo se da film propagira dvije osnovne vrijednosti nacionalsocijalističke ideologije: ideje "jedinstvene narodne zajednice" i "načelo vođe". Istaknuto je da se nacistička propaganda temeljila na Hitlerovoj interpretaciji psihologije masa i praktičnim postavkama Goebbelsa. U svrhu djelotvorne propagande pod stranačku kontrolu stvaljena je cjelokupna njemačka filmske industrija. Njezina je osnovna zadaća bila produbiti vjeru u Hitlera kao neupitnog vođu, stvoriti zajednički etos narodne zajednice i na taj način legitimirati vladajući totalitarni poredak. U svrhu legitimacije režima u "Trijumfu Volje" Leni Riefenstahl koristila se osbito vrijednim postupkom montaže u stilu filmske teorije Bele Balazsa. Stoga je uspjela postići da kamere u filmu počinju zbivanje pratiti očima gledatelja, a sve što se javlja na filmu postaje inkarnacija njihovih emocija. Na taj način se postigla uvjerljivost i omogućilo da nacističko uprizorenje stvarnosti filmskim postupkom supstituira realitet zamijenivši ga pseudoreligijskim ritualom iskazivanja vjernosti na liniji: vođa, stranka, narod, a upravo je to bila glavna zadaća i svrha nacističke propagande.

nacizam; politički film; propaganda; Lerni Riefenstahl

"Triumph of the Will" as the triumph of nacizm. Propaganda in Leni Riefenstahl's film.

nazism; political film; propaganda; Leni Riefenstahl